Groupon – това е предшественикът на сайтовете за колективно пазаруване. Той стартира в Щатите през 2008 г., а днес предлага стоки и услуги в над 30 държави по света.

Две години по-късно, през 2010 г., модата на сайтовете за колективно пазаруване идва и у нас. Първият подобен сайт в България е Zadrujno.bg. Днес на пазара подобни услуги масово се предлагат, а хората, които пазаруват по такъв начин, се увеличават.

Най-честите измами

Заради разрастващата се пазарна ниша бързо се появиха фалшиви оферти и схеми за измами. Един от най-известните случаи, които и до днес се дава за пример, е за 226 клиенти на туристическата фирма “Еврохолидейс”, които си купиха несъществуваща екскурзия до остров Корфу и Малдивите.

Други често срещани измами са предлагането на отстъпка, която реално не съществува. Тоест, цената си е такава и преди обявеното намаление.

Продажбата на много ваучери, които впоследствие не могат да бъдат изпълнени, също е един от основните проблеми със сайтовете за колективно пазаруване.

Хиляди потребители пък остават разочаровани, когато е налице несъответствие между предлаганата услуга или стока и това, което се получава реално.

Как да се предпазим от измами, когато пазаруваме колективно?

Най-важното правило е да четене тестовете с малък шрифт. Задължително проверете и до кога е валиден ваучерът и важи ли в празнични и почивни дни.

Важно е да проучите и отзивите във форумите и социалните мрежи за това предложение. Проверете дали офертата съществува и в други сайтове, за да сте сигурни, че е реална.

Имайте предвид, че между търговеца и сайта се договарят минимален и максимален брой ваучери, които могат да бъдат заявени. Ако не бъде изпълнен минимумът, тогава търговецът оттегля офертите си, а клиентът получава парите си обратно вместо очакваната стока или услуга.

Ако сте решили да си купите екскурзия или почивка, проверете дали туроператорът, който предлага услугата, е лицензиран, защото сайтовете за колективно пазаруване не са. Разучете и за какъв брой хора важи предложението, особено ако пътувате с дете.

Ако ще вечеряте в ресторант с ваучер, имайте предвид, че някои заведения имат ограничение за използването на броя ваучери на една маса. Поставят се и условия за часовия пояс, в който могат да бъдат използвани.

Потребителите на козметични услуги трябва да имат предвид и броя на закупените ваучери, защото много често повече клиенти означава дълго чакане на опашка за услугата. В някои козметични салони се дава предимство и на клиентите, които не плащат с ваучер.

Има ли този бизнес бъдеще?

Според специалистите модата на колективното пазаруване много скоро ще приключи. Най-яркият пример за това е предшественикът на всички подобни сайтове – Groupon.

При листването си на щатската борса в началото на ноември 2011 г. пазарната оценка на компанията беше 13 млрд. долара, а една акция струваше 20 долара. В момента компанията струва 3.4 млрд. долара, а цената на акцията е 5.20 долара.