Преди дни 38 български туристи бяха буквално зарязани в турския курорт Мармарис от техния туроператор. Сънародниците ни били изправени пред дилемата незабавно да напуснат хотелските си стаи или отново да си платят ваканцията.

Причината? Парите, с които хората са предплатили задграничната си почивка, не са били преведени там, където трябва. Скандалът гръмна седмица, след като същият туроператор, който е един от гигантите на българския пазар, изостави по същия начин 88 свои клиенти в Марбея (Испания).

След последвалия фалит на компанията градусът на напрежението расте. Още повече, че това не е първият банкрут на български туроператор през последната година.

Предстоят още фалити на доставчици на туристически услуги – вещаят експерти от бранша. Никой обаче не се наема да прогнозира кога и как те ще настъпят. В същото време, по данни на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, все повече българи прекарват ваканцията си в чужбина.

Доказва го и статистиката, според която с цели 50 на сто са се увеличили задграничните пътувания на сънародниците ни това лято. Българският турист обаче се насочва към по-евтините чартърни полети и ол инклузив почивки с възможност за допълнителни екстри и промоции.

Гоненето на най-ниската цена изостри до краен предел конкуренцията на пазара. Именно тя стана причина за драстичното сваляне на цените на офертите. Принос за това имат и популярните напоследък сайтове за групово пазаруване, където туроператори и хотелиери публикуват нереално евтините си пакети, много често с чисто рекламна цел.

На практика, за да привлекат клиентела, мнозина са принудени да работят с минимални комисионни и да не се издължават на партньорите си. В резултат междуфирмената задлъжнялост в сектора застрашително е нараснала, алармират експерти, съобщи БНР.

Най-застрашени от банкрут са фирмите, предлагащи задгранични ваканции и чартърни полети. Но не по-малко уязвими са авиокомпаниите и хотелите, които пък разчитат на туроператорите, за да си набавят така желаната клиентела. За жалост, в такива случаи най-често потърпевш е нищо неподозиращият потребител.

Да останеш блокиран 8 часа на терминала на летището в очакване на полета си, защото авиопревозвачът до последно забавя плащанията на доставчика на гориво – това се случва твърде често. В разгара на летния сезон група български туристи пък станаха заложници на хотел в Гърция.

Разгневените им домакини им прибраха документите и багажа, като гаранция, че българският им партньор най-сетне ще им се издължи. Примерите за провалени задгранични ваканции на нашите сънародници колкото щеш!

Фалитите на фирми от бранша са неминуеми, прогнозират наблюдатели. Впрочем, подобни банкрути на турагенти има и в чужбина. Проблемът у нас обаче е в липсата на защитен механизъм, който да предпазва потребителя от подобни „туристически капани”.

Въпреки успешния летен сезон и добрите приходи от международния туризъм, фирмите в сектора продължават да се задъхват от икономическата криза. Обстановката се усложнява и от повишаването на цените на горивата, на летищните такси и пр.

На практика, все повече родни туроператори не могат да се издължат на своите хотели, авиокомпании, автобусни превозвачи и пр. А когато една голяма туристическа фирма е обявена в несъстоятелност, тя неминуемо повлича след себе си и своите партньори.

В случая никой не е застрахован от подобно „бедствие”, най-малко злощастният български потребител. Той няма как да знае за финансовите проблеми и неуредици на турагента, на който се е доверил. Така резервацията за ваканция в чужбина може да се превърне в руска рулетка, която да вгорчи живота ти!

Как да се наслаждаваш на дълго мечтаната и платена преди 3 месеца екзотична почивка, ако постоянно си нащрек дали туроператорът ти се е издължил на хотела, където си отседнал, или на авиопревозвача, който би трябвало да те върне обратно у дома?

Решението е в промяна на Закона за туризма и в създаването на специален гаранционен фонд, който да покрива неизплатените задължения на фалиралите компании към техните партньори – смятат представители на бранша. Така при неуредени сметки с туроператора, например, ощетеният хотелиер ще може директно да се обърне към въпросния фонд, вместо да пъди гостите си или да ги принуждава да си платят повторно ваканцията.