Българските железници са сред най-опасните в Европейския съюз. Това показват обявени вчера данни на базираното в Люксембург европейско статистическо бюро Евростат, на което в. "Труд" се позовава.

През 2011 г. броят на железопътните инциденти в рамките на общността е намалял с 2.3% спрямо предходната година, броят на жертвите също е редуциран съществено - с 10.1 на сто. Според изследването през миналата година сериозните жп инциденти са били 2685, като при тях са загинали или тежко пострадали 2325 души.

Като абсолютна стойност жертвите на инциденти с влакове са най-много в три държави - Полша, Германия и Румъния. В тях са се случили цели 48% от инцидентите с фатален край в рамките на общността. От Евростат обаче коментират, че този показател не е особено меродавен. Например, жп транспортът в Германия е изключително развит и това предполага повече на брой инциденти.

Според експертите на бюрото за оценка на сигурността е много по-важно да се отчитат инцидентите спрямо реално извършените жп превози. За целта се измерва броят на жертвите спрямо реално пропътуваните километри с влак.

По този показател средното ниво за 27-те държави от ЕС е 0.11 жертви на един милиард пътникокилометра. В пет от държавите от ЕС обаче железопътният транспорт е много под средното ниво на сигурност, показват данните на Евростат.

Това са Чехия, Полша, България, Словакия и Унгария. В тях жп инцидентите с жертви са над три пъти по-чести от средното ниво в Евросъюза. България е отчела 0.49 загинали на 1 милиард пътникокилометра и заема трето място в негативната статистика.

За миналата година общият брой на тежките железопътни инциденти у нас е бил 124. При тях са загинали или тежко пострадали 118 души. Като цяло не само за България, но и за целия ЕС, над 80 процента от жертвите не са сред возещите се във влаковете, а неправилно пресичащи пешеходци или автомобили на жп прелезите.