Volkswagen обяви намеренията си да създаде евтина кола. Това веднага напомни за успеха на Renault с дъщерната марка Dacia, но VW иска да навлезе на пазарите в Индия и Китай, където ценовата конкуренция наистина e жестока.

Много е вероятно немските клиенти да чакат напразно за по-достъпен автомобил от VW, пише Express.de. Изпълнителният директор на марката Мартин Винтеркорн признава, че обмисля вариант за нискобюджетен модел на цена между 6 000 и 8 000 евро, но на въпроса дали един такъв автомобил би бил предлаган и в Европа, той отговаря: "Не и в момента".

Евтини VW - първо в Индия и Китай

Винтеркорн споделя, че определено може да си представи и VW да предлага автомобил с дължина между 4.20 и 4.30 метра за скромна сума, но засега само в развиващи се (новоиндустриализирани) страни като Индия и Китай. "Дали ще успеем обаче, все още не зная", коментира той.

В Германия най-евтиният малък автомобил на VW в момента е с базова цена от 10 000 евро. Моделите на дъщерните компании Skoda и Seat - Citigo и Mii, могат да се намерят на цени, по-ниски от 9000 евро.

"Когато говорим за нискобюджетни коли, се има предвид големи автомобили, които въпреки това се продават на достъпна цена", споделя Винтеркорн. Преди два дни стана ясно, че такъв автомобил с марката Volkswagen ще може да се очаква най-рано през 2016 г. и ще бъде на цена между 5 500 и 8 000 евро.

Конкуренцията

Конкуренцията при най-ниския ценови диапазон в Азия обаче е ожесточена. Чуждестранните производители предлагат „орязани“ версии на техните модели или създават малки и по-нискотехнологични коли в съвместни предприятия с индийски и китайски производители. Цените са от порядъка на 3 000 евро.

Тези превозни средства обаче определено не биха могли да отговорят на европейските стандарти за оборудване и безопасност. Като отрицателен пример бихме дали индийският модел Tata Nano - най-евтината кола в света. Тя струва 2 000 евро, но дори в родната си страна не се продава добре.

Клиентите искат нещо повече от "просто евтино". "Ниската цена сама по себе си не е рецепта за успех", казва професор Франц-Рудолф Еш от института за мениджмънт във Висбаден.

Така смятат и немските купувачи на автомобили, които очакват не само цената на едно ново превозно средство да е добра. Те търсят високо качество, простор в колата и изискан, но ненатрапчив дизайн.

Ето обаче кои са десетте най-евтини модела в света:

Tata Nano все още е най-евтината кола в света. Компактният индийски лек автомобил струва само 2 000 евро.

Новият Bajaj RE60 обаче ще създаде конкуренция на Nano с цената си.

Jiangnan произвеждат в Китай по лиценз модел на базата на Suzuki Alto още от 80-те години, а през 2010 г. компанията бе закупена от Zotye. Моделите Jiangnan Alto и обновената му версия - Zotye TT, могат да бъдат включени към списъка с най-евтини коли в света с цените си от съответно 2 300 и 2 500 евро.

В Индия също имат дълъг опит с технологиите на Suzuki. Моделът Maruti 800 на съвместната компания Maruti-Suzuki струва около 3 000 евро.

Същият производител предлага и малък ван - Omni, на цени малко над 3 000 евро.

Най-актуалният вариант на модела Alto от Марути-Suzuki може да се купи за 3 500 евро в Индия.

За около 3 500 евро компанията FAW Haima предлага новия модел Haima Prince в Китай. FAW Haima е съвместно предприятие на китайската фабрика Firts Automotive и японския производител Mazda.

Около 3 600 евро струва моделът Chana Benni Mini на китайската марка Chongqing Changan.

Само с около 100 евро повече – за 3 700 евро, може да се купи китайската кола Chery QQ3. Компанията Chery е държавна собственост и е един от най-големите производители на автомобили в Китай.

Известният и у нас модел на Chevrolet - Daewoo Matiz, се продава все още в „орязана“ версия в Южна Корея срещу еквивалента на 3 500 евро.

На азиатския пазар обаче този модел Matiz се продаваше до 2011 г. под бранда на Daewoo.



Впоследствие Daewoo промени името си на General Motors Korea и вече предлага наследника на Matiz - моделът Chevrolet Spark.