Вярно е, че автомобилите днес предлагат повече от своите предшественици. Но същевременно и струват повече. Ако нищо не се бе променило през годините, то актуалният днес Golf не биваше да струва повече от 10 хиляди евро.

Все по-малко германци могат да си позволят нов автомобил. Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен, съобщава „Дойче веле“. Нищо чудно, че все повече германци носталгично си спомнят добрите стари времена, когато колите бяха евтини. Първият Golf от 1974 година струваше например 8 000 марки. Пресметнато грубо, това са днешни 4 000 евро. Днес обаче любимият на германците модел Golf струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се.

Коли и инфлация

Нещата обаче не са така прости - има и други фактори, които трябва да отчетем. Например инфлацията. Тук на помощ ни се притича една експертиза на Бундесбанк, която сравнява цените на по-известните германски автомобили, излезли за първи път на пазара, с днешната покупателна сила в евро, т.е. отчитайки инфлацията. Така например 21 900 марки, колкото е струвало през 1964 година Porsche 911, днес съответстват на покупателна сила от 41 780 евро. За толкова пари обаче днес човек може да си купи само половинка Porsche 911, тъй като в наши дни цената му започва от 90 417 евро. В номинална стойност днешното Porsche 911 е дори 8 пъти по-скъпо от онова през 1964 година.

Любимецът на германците

А с колко са поскъпнали Golf и компания? Станали ли са по-големи и по-мощни? Какво ни предлагат като оборудване за по-високите цени? Няма друг като него - Volkswagen Golf . Появата на първия представител от моделното семейство (Golf 1) предизвика навремето истинска революция в автомобилостроенето. На мястото на легендарната "костенурка" на пазара беше излязъл един модерен автомобил с предно предаване. Днешният Golf 7 е по-дълъг от него с 50 сантиметра, предлага повече пространство за пътниците и значително по-високо ниво на активна и пасивна безопасност. Първият Golf изобщо не познаваше електронните системи за управление ABS, ESP и т.н. Базовият модел на днешния Golf предлага даже климатик, електрически стъкла, въздушни възглавници и още редица непознати за неговия прародител опции.

През месец юни 1974 година актуалният Golf 1 струваше 8 000 марки, които отговарят на днешни 10 368 евро, като вземем предвид инфлацията и покупателната сила. Актуалният днес Golf 7 обаче не струва толкова, а цели 16 368 евро за базовия си модел. Така погледнато, днешният Golf е поскъпнал с 56 процента.

"Баварецът" вчера и днес

Освен общото наименование BMW 3, основните модели от 1975 и днес нямат много общи черти. Първата "тройка" (BMW 316) е бил толкова голям, колкото днешната "единица (BMW 1). Съответно "тройката" днес прилича повече на BMW 5 от миналото. При доста повече конски сили днешните автомобили са значително по-икономични - харчат почти два пъти по-малко гориво в сравнение със своите първообрази. Четирите врати са станали стандарт, системите за сигурност - също. Да не беше само разликата в цените: през август 1975 година базовият модел BMW 316 е струвал 13 980 марки, отговарящи на днешни 17 014 евро. Актуалният модел на BMW 3 струва обаче 28 500 евро - цели 67.5% процента повече, а номиналната му цена - дори 4 пъти повече, отколкото през 1975 година.

Приятно изключение представлява Opel с модела си Corsa, който от появата си на пазара през 1982 г. до днес почти не е поскъпнал: 11 577 днешни евро тогава и 11 825 евро днес.

Автомобилът на политиците

Първият модел на Audi 100 се превърна през 1968 година в истински хит. Главно защото по онова време нямаше подобен сравним модел на Mercedes-Benz. Audi 100 беше малко еснафски, но достатъчно представителен автомобил, за да се наложи сред автомобилите от средния клас. Особено третата серия на Audi 100 от 1982 година успя да взриви консервативния бастион на Mercedes W123 и BMW 5, както и да изтласка в небитието вносни марки като Талбот Тагора и Волво 760. През 1983 година се появява и посестримата Audi 200, а през 1988 на пазара излиза и Audi 300. През 1994 година Audi 100 е префасониран и под моделното име Audi А6 заема гордо място във високия среден клас. Audi А6 е любимият служебен автомобил на германските политици.

През 1968 година Audi 100 струва скромните 8 900 марки, което днес отговаря на малко над 15 хиляди евро. За сравнение - най-евтиният А6 днес струва 36 500 евро. Тоест - поскъпването е с цели 238 процента.