"Изкуственият недостиг" на пазара на луксозни стоки
Този трик е толкова стар, колкото е и самото човечество: само това, което е рядко, е наистина скъпо и ценно. Продуктите, които не могат да се похвалят с това пък биват лимитирани, чрез създаването на така наречената "изкуствена липса". Този принцип на пазарната индустрия през последните години отвори място за лимитирани серии на пазара за луксозни стоки. От wanted.de са събрали няколко емблематични примера за "изкуствен недостиг" на пазара. Ето ги и тях:
Купувачите трябва да кандидатстват с автобиография и да чакат буквално с години, за да им бъде позволено да си купят часовник Patek Philippe.
Часовниците са продавани само с одобрението на изпълнителния директор Тиери Стърн. Важна е платежоспособността на купувача, както и произходът му.
От модела часовници Sky Moon Tourbillon се произвеждат по два екземпляра годишно. На задната страна е изобразено нощното небе над Северното полукълбо, показващо движението на звездите. Този часовник струва почти един милион евро.
При диамантите също се среща така нареченият "изкуствен недостиг"
диамантената компания "de Beers" контролира около 40 процента от глобалния пазар на диамантени бижута. В началото на 70те години те използват пазарната си сила по следния начин: когато някой се опита да навлезе в бизнеса с диаманти, от "de Beers" просто изкупуват цялата му продукция.
Стратегията на Hermès също се отплаща добре
известната чанта "Birken Bag" е с минимална цена от 5000 евро, а версията от алигаторска кожа струва 25 000 евро. Чакането за такава чанта се увеличава с повишеното търсене, като в списъка има дори известни личности, които обичайно получават всичко в момента, в който го пожелаят.
Ограничените серии за подбрани клиенти са друг начин за създаване на "изкуствен недостиг на производство".
От Louis Vuitton канят на откриването на своя Flagship-магазин елитен кръг от купувачи, на които продават творения, създадени специално за събитието. Това, разбира се, създава завист в лицето на непоканените съседи и осигурява нова вълна на търсене.
Марки като Nike и Adidas пък разчитат на лимитираните си серии, които спокойно могат да струват поне два пъти повече от обичайните им цени.
Ценителите най-често съхраняват продукти като скъпи бутилки вино, недокоснати в кутиите им, вместо да ги използват по предназначение.