Бензинът поскъпва със 7% за година въпреки по-евтиния петрол
Краят на годината е близо и е време да обърнем внимание и на това какво се случи на пазара на горива у нас през последните 12 месеца.
Точно преди една година страната ни можеше да се похвали с най-ниска цена на най-масовия бензин А 95 в целия ЕС, което донякъде бе успокояващо, предвид че сме и с най-ниски заплати в Съюза.
За последната една година обаче, ситуацията доста се промени. Преди година цената на най-масовото гориво бе при ниво от 1.192 евро за литър, докато към днешна дата тя е 1.272 евро за литър, или поскъпване от близо 7%.
По-притеснителното обаче е, че за същия период цената на суровия петрол намаляла с 8.1% на международните пазари.
Много тревожен сигнал се дава и от факта, че цената на най-масовия бензин у нас вече не е най-ниската в ЕС. За сравнение по-ниска е тя в Кипър и Естония и почти същата в Румъния.
Това до голяма степен се определя от относително високата добавъчна стойност, която петролният сектор придава към стойността на литър бензин в размер на 14.6% от стойността на бензина. За сравнение средният процент за страните от ЕС е в размер на 13.4%.
Като цяло трябва да отчетем положителната тенденция при добавката, която индустрията придава към цената на горивото, на фона на около 20% в средата на годината. За сравнение към края на октомври маржинът на петролния сектор е бил 17.2%.
Подобни са трендовете и при цената на дизела, като цената му е втората най-ниска в ЕС при ниво от 1.292 евро за литър и в това отношение отстъпваме единствено на Люксембург, с цена на литър гориво от 1.218.
Тук маржинът на петролната индустрия формира 18.9% от стойността на горивото.
За разлика от бензина дизелът е добавил значително по-малко през изтичащата година, като на фона на поевтиняването в цената на петрола той е поскъпнал само с 1.5%.
* данни energy.eu
Холандия и Италия продължават да са страните с най-скъп бензин в ЕС, като цената му възлиза съответно на 1.787 евро и 1.764 евро за литър. Поскъпването на горивото в двете страни е в рамките на около 5% за година.
На фона на положителните трендове за намаляване на добавъчната стойност на петролния сектор в цената на бензина и дизела, напълно противоположна е тенденцията при цената на автомобилната газ.
Това, което добавя секторът, е близо 40% от стойността на литър газ, или 0.275 евро от стойността в размер на 0.695 евро. Високата добавъчна стойност прави така, че газта у нас далеч не е най-евтината в ЕС. За сравнение в Латвия газта е с цели 15% по-евтина от тази у нас, като с по-ниски цени се отличават още и Чехия.