Между 10 и 20% по-малко сме похарчили за дрехи и обувки тази Коледа, в сравнение с празничното пазаруване миналата година.

Основната причина за по-слабата грижа за гардероба са свитите доходи и увеличените сметки на домакинствата за ток и парно. Това разказа Васил Райчев от Българската ритейл асоциация.

Тенденцията за свиване на пазара на облекла е била факт през цялата година. Освен че купуваме по-малко, избираме и по-евтините дрехи и обувки, отчита Райчев пред вестник "Стандарт".

Голям натиск върху търговците на облекла упражняват и онлайн магазините, през които се продават все повече стоки, допълни той. Увеличените търговски площи в новите шопинг центрове също оказват натиск върху бранша.

Благодарение на новите магазини, спадат общите продажби, които отчитат отделните търговци. Например, ако доскоро е имало 1000 магазина и определен брой потребители, вече има 1200 магазина и същия брой купувачи, което намалява средния оборот на всеки търговски обект, казва Райчев.

Освен че пазаруваме по-рядко, отделяме и по-малко средства за дрехи и обувки. Средно с 15-20% по-ниска е сумата от касовите бележки, които ни издават търговците сега, в сравнение с година по-рано.

Заради кризата в Европа перспективите за търговците с облекла не са розови. Очакваме и през 2013 г. да се запазят тенденциите, които отчитаме за 2012 г., едва ли ще има промени в позитивна посока, коментира Райчев.