Доволните служители носят печалба на фирмата
Служителите, които се чувстват щастливи на работното си място, могат да увеличат значително печалбата на шефовете си. Причината е, че когато хората се чувстват удовлетворени от работата си, загубите от текучество на персонал намаляват с 46%, разходите за болнични спадат с 19%, а производителността скача с 12%.
Това показва проучване на британската консултантска компания iOpener Institute сред фирми с персонал до 1000 души от Европа, САЩ, Австралия, Китай и Африка, цитирано от вестник "Труд".
Предприемачите смятат, че служителите се нуждаят от повече пари, за да се чувстват добре оценени и да идват с желание на работа. В това няма нищо случайно. Доброто заплащане винаги е било основен фактор, който мотивира хората да дават всичко от себе си.
Монетата обаче има и друга страна. Напук на твърдението, че младите са готови да се хванат с всичко, стига да печелят много пари, проучването сочи, че хората от поколението Y (родените през първата половина на 80-те години на ХХ век) ценят удовлетворението от работата си по-високо от заплащането.
Затова мениджърите трябва да обръщат внимание на чувствата на служителите, да ценят и зачитат мнението им и да търсят начини да ги направят щастливи. Въпреки че работодателите не плащат на подчинените си, за да изпитват наслада, тази препоръка не трябва да се подценява.
Изследването показва, че доволните служители се стремят винаги да дават най-доброто от себе си, работят по-концентрирано и качествено от останалите си колеги и не на последно място - адаптират се много по-бързо спрямо промените.
Освен това прекарват 40% повече време, фокусирани върху задачите си, вместо да водят безсмислени разговори или да зяпат безцелно през прозореца.
Текучеството намалява
Позитивното отношение на служителите към компанията е и голям капитал, защото подобрява имиджа и доверието, с което тя се ползва сред клиенти, доставчици, кредитори.
Това важи с особена сила за младите кадри.За тях вярата в икономическите и социалните цели на компанията и гордостта, че са част от нея имат силно влияние върху решението им да останат на работа. Разбирайки това, мениджърите могат да спестят доста пари и трудности за фирмата, тъй като подборът и обучението на кандидати никак не са евтини и отнемат доста време.
Освен че щастливите служители са най-добрата реклама за една компания, те имат голяма роля и за попълването на екипа с качествени кадри.
Изследването показва, че сред младите хора има силна връзка между удовлетворението от работата и вероятността да препоръчат компанията като работно място. Това никак не трябва да се подценява, като се има предвид, че младежите прекарват голяма част от живота си в социалните мрежи, където мнението им стига до широк кръг потребители.
Затова определено има значение дали в профила си във Facebook ще качват снимки от “готиния” си офис и веселото изкарване на коледното парти на фирмата или редовно ще пишат статуси, в които се оплакват от “тъпия си и досаден” шеф.
Полза за всички
Друг плюс е, че доволните служители са по-креативни и предприемчиви и по-добре сътрудничат с колегите си, което е от полза за цялата компания.
Преди да си отговорят на въпроса какво би направило подчинените им по-доволни, е добре мениджърите да разберат какво ги прави нещастни и да се опитат да отстранят причините.
Няма нищо по-влудяващо от несправедливостта и непризнаването на старанието, коментират специалистите по човешки ресурси. “Много се дразня, когато ми дават най-отговорни задачи, защото съм можела да се справя с всичко, а в същото време заплатата ми е само с 50 лв. повече”, оплаква се Тихомира, която работи в ИТ фирма.
Претоварването с ангажименти и разнопосочните задачи също са сред факторите, които дразнят служителите и ги карат да се чувстват потиснати. Затова мениджърите трябва да познават емоциите на служителите, да установят какво е важно за тях и да им го осигурят.
Ако разговарят с хората, те ще установят, че малка част от исканията са за повече пари. Понякога става въпрос за гъвкаво работно време и дори за прозаични желания като нов климатик или принтер, които биха улеснили работата им.
Безопасност и още отпуска
В книгата си “Печелете повече, като направите служителите си щастливи” д-р Ноел Нелсън дава следния пример: През 1987 г. със заставането на кормилото на водещия производител на алуминий в света Alcoa Пол О'Нийл поставя “шокиращ приоритет” пред борда на директорите - безопасността на работниците.
Следващите години показали, че е бил прав - трудовите злополуки намалели рязко, а производителността се увеличила. Десетилетие по-късно годишните приходи на компанията се увеличили с 500%.
Друг положителен пример е практиката на изпълнителния директор на Apple Тим Кук. През 2011 г. той награждава подчинените си с платен отпуск в седмицата на Деня на благодарността, за да могат да я прекарат със семействата и приятелите си.
Един от най-важните уроци към предприемачите е да не раздават бонуси на директорите, когато бизнесът не върви и компанията е принудена да прави съкращения. Нищо не прави по-лошо впечатление сред служителите от това, пише д-р Нелсън.
Опознайте екипа си
Независимо дали е на най-ниското стъпало в корпоративната йерархия или по-нагоре, всеки служител се чувства по-удовлетворен, ако вижда, че работата му дава резултат, който е от полза не само за фирмата, но и за обществото. Затова мениджърите трябва да поставят изпълними цели и да обясняват тяхното значение, съветват специалистите по човешки ресурси.
Възможностите за развитие също са съществен фактор за повишаването на удовлетвореността от работата. Хората са по-доволни, когато научават нови неща и когато знаят, че ако се справят добре, имат шанс да се изкачат по кариерната стълба.
Важно е шефовете да разбират, че служителите им имат право и на личен живот. Затова е задължително да опознаят хората от екипа си.
Така, вместо да възприемат подчинените си като продавачи, например, ще знаят, че на каса №6 работи Александра, която в петък трябва да си тръгне по-рано, за да вземе детето си от градина. Това ще помогне на началника да направи промени, които биха улеснили всички служители.
По-голямата заплата и премиите се приемат с радост от всички. Необходимо е обаче разпределянето им да е справедливо. Служителите трябва да чувстват, че всички са отличени според заслугите. А не да се шушука, че някой е получил по-голям бонус, въпреки че се е скатавал през повечето време.