Щатският производител на смартфони Apple Inc. отчете вчера най-слабия ръст в печалбата си от 2003 г. насам, както и най-малкото си увеличение в продажбите от 14 тримесечия насам. Растящите разходи, както и ускоряването в темповете на конкуренцията, са допринесли за слабото представяне.

Продажбите на компанията са се повишили с 18% до 54.5 млрд. долара, което се оказа под средните очаквания на анализаторите за 54.9 млрд. долара. Печалбата е възлязла на 13.1 млрд. долара, или ръст по-малко от един процент.

На акция печалбата е възлязла на 13.81 долара, което се оказа над средните очаквания на специалистите за 13.53 долара на акция.

Инвеститорите наказаха сурово слабото представяне на компанията, като разпродаваха сериозно акциите й на извънборсовия пазар. Там те загубиха над 50 долара от стойността си, или близо 10%.

Повишението в разходите на компанията, идващи в отговор на засилената конкуренция от компании като Samsung Electronics Co., до голяма степен са били причина за по-слабото представяне.

„Хората са притеснени относно това колко бързо падат продажбите след представянето на нови продукти и дали компанията може да достави на пазара нови и интересни продукти, с които да запази ръста си“, кометира Уолтър Пиецик, от BTIG LLC, цитиран от Bloomberg.

Щатската компания представи iPhone 5, iPad mini и ребрандирания Mac в усилията си да привлече клиенти през първото тримесечие.

Понижението в цената на акциите на компанията доведоха до намаляване на пазарната й капитализация с около 175 млрд. долара от септемврийския й пик и означава, че тя е заплашена от това да загуби лидерската си позиция като най-голяма компания в света за сметка на Exxon Mobil Corp.

Капитализацията на Apple е в размер на 483 млрд. долара, докато тази на енергийната компания е при ниво от 413.5 млрд. долара.

За второто фискално тримесечие от Apple прогнозират проджби между 41 и 43 млрд. долара, на фона на средните на специалистите за 45.5 млрд. долара. Брутният маржин на компанията се очаква да е между 37.5 и 38.5%.

Конкуренцията в сектора е изключително ожесточено. По-рано през месеца от основния конкурент на щатската компания – корейската Samsung, отчетоха ръст в печалбата си за тримесечието от 89% до 8.3 млрд. долара.

Apple все още предлага на потребителите си опцията да купуват стари модели на по-ниски цени. Така, например, моделът iPhone 4 ще се продава до края на тримесечието. Компанията има все по-сериозен бизнес и в Китай, където продажбите й са се повишили с 67% през изминалото тримесечие до 6.8 млрд. долара.

Продажбите на iPhone, най-големият източник на приходи, са възлезли на 47.8 млн. броя, отговаряйки на очакванията на специалистите. Продажбите на iPad са възлизли на 22.9 млн., или над очакваните 22.4 млн.