Талин - първата европейска столица с безплатен градски транспорт
Безплатни автобуси за намаляване на движението на автомобилите? Талин е първата европейска столица, която въведе безплатен градски транспорт за всички свои жители, за да намали задръстванията и замърсяването.
От началото на годината жителите на естонската столица трябва да валидират нова зелена карта, качвайки се в автобус, трамвай или тролейбус, но самият маршрут е безплатен.
"Това все още е много ново, редовно забравям да го правя", казва 19-годишният Павел Илмярв, качвайки се в автобус №5 в центъра на Талин. "Преди имах месечна карта и нямаше нужда да я валидирам всеки път. Но няма да се оплаквам, безплатният транспорт е нещо супер практично, много ми харесва", допълва младежът.
От безплатния транспорт могат да се възползват около 420 000-те жители на Талин. Само личната магнитна карта, удостоверяваща качеството им на жители на града, струва 2 евро.
"Идеята ни хрумна точно преди една година и още в първите седмици установихме, че броят на хората, използващи градския транспорт, беше нараснал, така че решихме да увеличим броя на автобусите", заяви заместник-кметът на Талин Таави Аас.
Половината жители на града вече са използвали новата система, допълни той, цитиран от БГНЕС.
Но за общината безплатният транспорт има своята цена. "Тази година няма да получим 12.4 млн. евро, идващи от продажбата на билети за градския транспорт, сума, която покриваше около 23% от общите разходи за градския транспорт в Талин", заяви Тоомас Пирн, говорител на общината.
"Част от тази сума се компенсира с увеличаването на обема на данъците, свързани с пристигането на нови жители. Миналата година населението на Талин нарасна с 3686 души и продължава да се увеличава", допълни той.
Много жители на града, които до този момент декларираха лятната си вила за основно жилище, се регистрирали в Талин, за да се възползват от безплатния градски транспорт, увеличавайки приходите от местни данъци на общината.
Целта на операцията е борбата със задръстванията и замърсяването. "Надяваме се да ограничим броя на движещите се коли в града и по този начин да намалим замърсяването на въздуха. Изследвания показаха, че колите най-много замърсяват Талин", заяви Пирн.
За момента обаче е твърде рано да се говори за конкретни резултати.