Toyota си върна първото място по продажби от GM
Toyota Motor Corp. изпреварва General Motors Co. (GM) и Volkswagen AG през миналата година, възвръщайки си първото място по продажби в света, след като успя да се възстанови от природните бедствия и рекордните изтегляния на автомобили, които навредиха на репутацията й, информира Bloomberg.
Глобалните продажби на Toyota, в това число и на подразделенията й Hino Motors Ltd. (7205) и Daihatsu Motor Co., нарастват с 23% до рекордните 9.75 млн. автомобила през 2012 г. За сравнение, продажбите на GM и Volkswagen възлизат на 9.29 млн. и 9.07 млн. автомобила, респективно.
Toyota разчита на търсенето в САЩ, за да достигне планираните продажби в размер на 9.91 млн. автомобила през тази година, както и на поевтиняващата йена, което прави продуктите й по-конкурентоспособни, в сравнение с тези на южнокорейската Hyundai Motor Co. Възстановяването на продажбите в Китай може също да помогне за компенсирането на намаляващото търсенe в Япония.
През 2008 г. Toyota сложи край на продължилата 77 години хегемония на GM като най-големия автопроизводител в света по продажби. Японската компания заемаше първото място до 2011 г., когато сдаде титлата, след като природните бедствия в Япония и Тайланд нанесоха щети на производството й.
Когато Акио Тойода стана президент на Toyota през юни 2009 г., компанията беше в затруднено положение заради отчетената най-голяма годишна загуба и пониженията на рейтинга й от Moody’s и Standard & Poor’s Ratings Services. Глобалната рецесия пък доведе до намаляване на търсенето на автомобилния пазар в САЩ, където е най-големият пазар на Toyota.
Продажбите на компанията тръгнаха нагоре през 2012 г. след края на рецесията и след като японският автопроизводител пусна нови автомобили и нямаше проблеми с природни бедствия.
През тази година Toyota ще представи обновена версия на Corolla, която е вторият й най-продаван модел в САЩ през 2012 г., за да се конкурира с Golf на Volkswagen AG и Civic на Honda Motor Co.
Японската йена е поевтиняла с над 5% през последния месец. Японската валута падна до 91.26 спрямо щатския долар днес, което бе най-ниското й ниво от юни 2010 г.
Годишната оперативна печалба на Toyota нараства с 35 млрд. йени за всеки спад от по 1 йена в обменния курс на щатския долар срещу йената, според компанията.
През миналата година Toyota е увеличила пазарния си дял в САЩ от 12.9% на 14.4%, скъсявайки разликата с GM, която е контролирала 17.9% от пазара. Продажбите на автомпбилите на Toyota, Lexus и Scion са нараснали с 27% до 2.08 млн. броя.
В Япония Toyota е увеличила продажбите си с 35% до 2.41 млн. автомобила през 2012 г. Продажбите й в чужбина пък нарастват с 19% до 7.33 млн. броя, но компанията отчита първия си годишен спад в продажбите в Китай поне от 2002 г. насам.
В Европа продажбите в на Toyota и Lexus нарастват с 2% до 837 969 броя през миналата година.