ЧЕЗ: Нито една проверка не показва непазарни цени
Дружествата на ЧЕЗ в България следват в работата си изискванията на българското законодателство. Очакваме да бъде обявено заключението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), която се самосезира по повод доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) от 8 февруари 2012 г.
Готови сме да окажем пълно съдействие на държавния регулатор. Това пише в изявление на ръководството на ЧЕЗ, изпратено до медиите.
Дейността на ЧЕЗ Разпределение подлежи на редовен контрол и регулация от различни държавни институции и органи. ЧЕЗ Рaзпределение е длъжно периодично да предоставя отчети за Търговския регистър, ДКЕВР, а откакто дружеството стана публична компании - и на Комисията за финансов надзор.
От влизането на ЧЕЗ на българския пазар до момента нито една от редовните регулаторни и данъчни проверки не е показала, че дружествата на ЧЕЗ в България ползват услуги на непазарни цени - било осигурени вътрешно в групата, било от външен доставчик.
От започването на работа в България в началото на 2005 г. до момента ЧЕЗ е инвестирала в страната над 1.7 млрд. лева. В тази сума са включени 1.1 млрд. лева инвестирани в закупуването на електроразпределителната мрежа на Западна България и ТЕЦ „Варна“, както и 650 млн. лева за обновяване, модернизиране и разширяване на мрежата и подобряване на обслужването.
За последните осем години дружествата на ЧЕЗ са платили данъци за 429 млн. лева. През 2010 г. акционерите одобриха плащането на дивидент на българската държава в размер на 41 млн. лева.
За осем години ЧЕЗ обнови 30% от електропреносната мрежа, подмени близо 20 000 км кабели и намали технологичните загуби от 22% до 12.77%. Значително са подобрени и показателите за качество на доставките, като продължителността на непланираните прекъсвания бе намалена три пъти. Повишена е и ефективността на работа в компанията.
Значително бе подобрено и обслужването. ЧЕЗ увеличи броя на касите в Западна България от 219 на над 1300 и откри 32 центъра за обслужване на клиенти. Разработени бяха близо 100 нови услуги.
Компанията създаде единен денонощен телефонен център 0700 10 010, в който само през 2012 г. бяха приети 920 000 обаждания. През 2010 г. бе въведена нова клиентска система SAP, с която процесите по обслужване на клиентите бяха оптимизирани.
През 2012 г. "ЧЕЗ България", "ЧЕЗ Електро България" и "ЧЕЗ Разпределение България" получиха сертификати, че са внедрили и прилагат системата за управление на качеството в съответствие с международния стандарт EN ISO 9001:2008.
През годините постоянно намалява делът на ЧЕЗ в структурата на крайната цена на електроенергията и в момента е едва 9.28%. Намаляват и признатите от ДКЕВР разходи. През 2008 г. признатите разходи на ЧЕЗ от страна на ДКЕВР възлизаха на 363 млн. лева, а за ценовата 2012 - 2013 г. те са 341 млн. лева.