12 неща, които не трябва да казваме на работното място
В разговорите на служебното място има определени фрази, които внасят ограничения в професионалното развитие на човек и застрашават професионалния му имидж и потенциал за растеж, казва американският автор Дарлийн Price.
Ето и няколко фрази, споделени от Прайс пред Forbes, които, според нея, трябва да си забраним да използваме на работното място
“Не е честно.”
Колегата ви е получил повишение, а вие не. Неговите усилия са били признати, а вашите не. “Някои хора имат какво да ядат други не,” казва Прайс. “Несправедливост има на работното място и по света всеки ден. Вместо да се оплаква, човек може да документира фактите, да си изгради сериозна позиция и да представи интелигентни аргументи пред човека или групата, които могат да му помогнат.
“Това не е мой проблем,” “Това не е моя работа” или “Не ми се плаща достатъчно за това.”
Ако помолите някого за помощ и той ви отговори с с някоя от по-горните фрази, как бихте се почувствали? “Също толкова важно е какво бихте казали за него/нея?”, казва Прайс. “Независимо от това колко неудобна или неподходяща е една молба, тя вероятно е важна за другия човек или в противен случай той не би помолил. По тази причина, като член на екипа, ваш основен приоритет е да ви е грижа за успеха на другите (или поне да се правите, че е така).” Незаинтересованото и егоистично отношение бързо ограничава напредъка в кариерата.
“Мисля…”
Кое от тези двете изявления звучи по авторитетно?: “Мисля, че нашата компания може да бъде добър партньор за вас.” Или “Вярвам…”, “Знам…” или “Убеден съм, че нашата компания ще бъде добър партньор за вас.”
“Има малка разлика в подбора на думи,” според Прайс. Първата фраза съдържа две слаби думи - "мисля" и "може". От употребата им отсрещната страна може да получи впечатление за несигурност. Второто изречение обаче е агресивно и убедително. Заменяйте думата "мисля" с "вярвам" и "може" с "ще.”
“Няма проблеми.”
Когато някой ви благодари, благовъзпитаният и учтив отговор е “Моля.”
“Значението внушава, че за вас е било удоволствие да помогнете на този човек и че приемате това, че го оценява,” казва Прайс. “Въпреки че непринудената фраза "няма проблеми" може да има за цел да предаде същото, не постига съвсем същия ефект. Тя, на практика, отрича признателността на другия човек и внушава, че ситуацията би могла да бъде проблем при други обстоятелства.” В бизнеса и в социалните контакти, ако искате да ви възприемат като човек с добри маниери и внимателен, отговаряайте на благодарности с “Моля.”
“Ще опитам.”
“Представете си, че е последният ден на април и помолите приятел да пусне в пощенския клон, който му е на път, данъчната ви декларация преди 5 часа вечерта,” казва Прайс. “Ако той отговори, "Добре, ще опитам", вероятно ще почувствате нужда да я пуснете сам." Защо? Защото тази фраза внушава вероятността от провал.
“Той е идиот” или “Тя е мързелива,” или “Работата ми е отвратителна,” или “Мразя тази компания.”
Нищо не потапя по-бързо една кариера от обидните думи по адрес на други хора, според Прайс. “Не само, че разкрива незрялост, но това е и език, за който човек може да носи отговорност и да бъде уволнен.” Избягвайте да правите нелюбезни твърдения и да давате оценки, тъй като това неизбежно ще имаш лоши последствия за вас. Ако имате действително оплакване от някого или нещо, изразете го тактично, обмислено и неутрално.
“Но аз винаги съм правил нещата по този начин.”
“Най-ефективните лидери ценят нововъведенията, креативното мислене и уменията за разрешаване на проблеми у своите служители,” според Прайс. С един замах тази фраза разкрива, че вие сте точно обратното – застинал в миналото, негъвкав и тясно скроен. “Вместо това казвайте: "Това е интересна идея. Как би проработило?" или "Това е различен подход. Да обсъдим плюсовете и минусите.”
“Това е невъзможно” или “Нищо не мога да направя.”
Наистина ли? Сигурни ли сте, че сте обмислили всяко възможно решение и всички вече са изчерпани? “Когато сгрешите да използвате тези негативни фрази, те предават песимистична, пасивна и дори безнадеждна нагласа,” според Прайс. “Този подход рядко се цени на работното място.
Вместо това казвайте нещо от рода на: “Ще се радвам да проверя отново,” “Да обсъдим какво може да се направи при тези обстоятелства,” или “Това, което мога да направя, е следното.”
“Ти трябваше…” или “Ти можеше…”
Сигурно няма да сте очаровани, ако някой ви каже: “Можеше да ми кажеш по-рано за това!” или “Трябваше да положиш малко повече усилия.” “Има вероятност тези думи да вменяват вина,” смята Прайс. “В идеалния случай на работното място се поощряват равноправието, сътрудничеството и екипната работа. Вместо да карате някой да се чувства виновен (дори и ако е), приемете по-различен подход.” Кажете “Следващият път, за да бъдат планирани нещата правилно, уведомете ме за това незабавно” или “В бъдеще препоръчвам…”
“Може да греша, но…” или “Това може да е глупава идея, но…”
Тези фрази са известни като омаловажаващи, обяснява Прайс. Те намаляват ефекта на това, което ще последва, както и вашата благонадеждност.
Не казвайте: “Това може да е глупава идея, но мислех дали евентуално да не проведем тримесечната среща онлайн?” Вместо това заявете своята препоръка: “За да намалим разходите за пътувания и да използваме по-ефективно времето си, препоръчвам да проведем тримесечната среща онлайн.”
“Не мислите ли?” или “Окей?”
“Ако наистина търсите одобрение или потвърждение, тези фрази са подходящи. Ако целта ви обаче е да предадете уверено послание и да убедите хората да видят нещата по вашия начин, вместо да използвате подобни фрази, заявете позицията или препоръката си с увереност.”
Представете си, че някой инвестиционен банкер казва: “Това е добър начин да да инвестирате парите си, не мислите ли? Ще инвестирам, ако вие сте окей.” Вместо това сигурно искате да чуете нещо като: “Тази стратегия е мъдра инвестиция, която носи дългосрочни ползи. С ваше позволение ще преведа парите до 5 часа днес.”
“Нямам време за това в момента” или “Прекалено зает съм.”
“Ако това е вярно, никой не иска да се чувства по-маловажен от нещо или от някой друг,” казва Прайс. За да поощрявате положителните отношения и да предадете съпричастност, казвайте: "Ще се радвам да обсъдя това с теб след сутрешните ми срещи. Може ли да се отбия в офиса ти към 13 часа?”