Бензинът и дизелът абсурдно скъпи, в сравнение с ЕС
Цената на петрола отново пое нагоре на международните пазари, като това вече се усеща по родните бензиностанции. Проблемът е, че при ръст в цените на петрола цената на бензина се повишава у нас в много по-голяма степен, в сравнение с останалите европейски страни.
Причината – маржинът на печалбата на петролния сектор у нас не се свива, за разлика от останалите европейски страни.
Това ни поставя в позиция, в която страната ни далеч не е с най-евтиния бензин и дизел в ЕС. При ниво от 1.323 евро за литър по родните бензиностанции, цената на най-масовия бензин А 95 е по-ниска в цели пет други страни членки.
* Данни: energy.eu
Разликата с Естония е фрапираща, като там литър от горивото се продава за едва 1.252 евро - с точно седем евроцента по-малко, в сравнение с цената у нас.
Добавката на петролния сектор в Естония към цената на литър бензин е едва 12.7 евроцента (10% от стойността на горивото). За сравнение, добавката на родния петролен сектор е цели 24.6 евроцента, или 18.6% от стойността на горивото.
С цели 4 евроцента е по-евтино горивото и в северната ни съседка – Румъния, където литър от най-масовото гориво се продава за 1.28 евро. И тук почти изцяло разликата се предопределя от по-малката добавъчна стойност на отрасъла в Румъния, в сравнение с тази у нас.
Дори в най-богатата европейска държава (по отношение на средните доходи) – Люксембург, цената на бензина е по-ниска от тази у нас – при ниво от 1.316.
За да покажем колко е фрапиращо това, ще дадем като пример средният месечен доход. В Люксембург той купува 1 840 литра бензин, докато този у нас – едва 300 литра бензин, което е над шест пъти по-малко.
Всъщност, доходът в страната ни купува най-малко бензин в целия ЕС, причина за което, освен в ниските ни доходи, може да се търси и в относително по-високата цена на горивото (поне в сравнението ни с Румъния).
По-евтин е още бензинът в Латвия и Полша при нива от 1.305 и 1.313 евро за литър.
Не особено адекватна е и ситуацията при дизела у нас. Освен че цената му е по-висока с цент от тази на бензина (на фона на това, че в повечето европейски страни цената на дизела е по-ниска от тази на бензина), по-евтин дизел отново откриваме в много други страни членки на ЕС.
Общо в девет страни членки на ЕС дизелът е по-евтин, като най-фрапиращо е, че той е с по-ниска цена дори в Австрия (което се случва за първи път). Разбира се, отново причината за това можем да търсим във високата добавка на петролната индустрия у нас, в сравнение с останалите страни членки (28.7 евроцента на литър).
Всъщност, само в три европейски страни маржинът на петролния сектор добавя повече към цената на литър дизел и това са Франция (33.2 евроцента за литър), Португалия (29.6 евроцента за литър) и Малта (31.1 евроцента за литър).
Въз основа на цената на литър дизел от 1.333 евро за литър добавката на сектора е цели 21.5%, което е най-високият процент сред всички страни от ЕС.
С близо 9 евроцента е по-евтин дизелът в Естония и Латвия, както и с четири евроцента в северната ни съседка – Румъния.
Разбира се, средният доход в страната ни отново купува най-малко количество дизел в ЕС.