Германските политици търсят избиратели в Мрежата
Малко преди парламентарните избори във Федералната република политиците си спомниха за значението на Интернета в борбата за места в Бундестага. Дали предизборната кампания в Мрежата може да повлияе на резултатите от изборите?
Много германски депутати вече няколко години активно използват Интернет, включително социалните мрежи, за да общуват с избирателите. Например, германският канцлер Ангела Меркел има профил в социалната мрежа Facebook, където редовно разказва за своята работа. А кандидатът на социалдемократите за канцлер Пеер Щайнбрюк прави това и във Facebook, и в Twitter, пише БГНЕС, позовавайки се на Дойче Веле.
Но могат ли политиците да привлекат по този начин избирателите? Според допитване, проведено от Института за обществено мнение Форса по поръчка на Федералното обединение за информационни, телекомуникационни и компютърни технологии Bitcom, 37% от запитаните са убедени, че германските парламентаристи успяват в това си начинание. А почти половината (48%) във възрастовата група от 18 до 29 години отговарят положително на този въпрос.
Германските политици особено активно използват социалните мрежи преди изборите. "В политиката общуването в Мрежата стана все по-важна. То ще преобладава в предизборната кампания за Бундестаг през 2013, което до момента не се е случвало в историята на Федералната република", заяви в интервю за "Дойче Веле" Дитер Кемпф, ръководител на обединението Bitkom.
Феликс Флеминг от Мюнстерския университет е на друго мнение: "Макар броят на активните политици в Мрежата да се увеличи през 2013 в сравнение с 2009, но за момента все още ограничен брой хора получават информация на политическа тема от Интернет. Успехът ще бъде относителен". Според него проблемът се състои в това, че политиците мобилизират избирателите чрез Интернет само преди изборите, което не съдейства за развитието на постоянното общуване.
От 2009 насам германските политиците все по-често провеждат своите предизборни кампании в Интернет. Мнозина от тях тогава бяха впечатлени от примера на Барак Обама: именно мобилизацията на избирателите чрез Интернет станат ключ към неговата победа. Оттогава Twitter и социалните мрежи се превърнаха във важна платформа за политическа агитация в Германия, подчерта Кемпф. Според него, за последните четири години значително е нараснал броят на почитателите на социалните мрежи сред германските политици.
Например, германският канцлер Ангела Меркел има свой профил във Facebook от март 2009. Броят на нейните последователи беше около 16 000 в края на 2009, днес техният брой е достигнал 260 хиляди. Тя няма акаунт в Twitter, но там е много активен нейният говорител Щефан Зайберт. Неговият блог се харесва от 100 хиляди потребители.
Кандидатът за канцлер на социалдемократите Пеер Щайнбрюк е еднакво активен и във Facebook, и в Twitter, където има почти еднакъв брой последователи – 23 и 22 хиляди съответно. Микроблогът на федералния министър по въпросите на семейството Кристина Шрьодер има почти 37 хиляди последователи. За сравнение: американският президент Барак Обама има над 35 милиона приятели. В Twitter той е четен от над 32 милиона души.
Как предизборната кампания в Мрежата ще повлияе на резултата от изборите за Бундестаг?
"Мнозинството депутати осъзнаха, че световната мрежа е една от най-важните форми за общуване", констатира Кемпф. Според данните на онлайн-платформата Pluragraph, която анализира активността на организациите в социалните мрежи, 86% от депутатите в Бундестага имат поне един профил в социалните мрежи. От тях 76% са регистрирани във Facebook, 50% използват Twitter и 41% - Youtube.
Но как ще се отрази предизборната кампания в Интернет на резултатите от парламентарните избори, които ще се проведат през септември 2013? Според Дитер Кемпф, изборите за Бундестаг няма да се решат само в Световната мрежа. Феликс Флеминг се отнася скептично към успеха на избирателната кампания в Интернет. "Тя ще има незначително влияние върху резултатите от изборите в Германия", прогнозира той.