Все повече хора карат колело, защото е приятно, защото е полезно за здравето, бързо и удобно в града, както и евтино.

Виж още: 9 причини да ходим на работа с колело

За съжаление нашата столица не е сред градовете, които са най-безопасни за колоездачите. Освен, че няма достатъчно велоалеи, липсва и толерантност между участниците в движението на пътищата.

Виж още: Смешни велоалеи в София

Този списък е на базата на Copenhagenize Index 2013, в който 150 града от целия свят са класирани по 13 параметра, в това число съоръжения за колоездене, култура, трафик и др.

Това са 20-те града, в които е най-безопасно и най-приятно да карате колело.

Малко извън тип 10 остават: Хамбург, Париж, Будапеща, Барселона, Рио де Жанейро, Нагоя (Яп), Монреал и Мюнхен.

Ето как изглежда и топ 10:

10. Токио, Япония

Това е най-големият град в списъка и е важно, че един мегаполис влиза в тази класация.

Токио всъщност пада от 6-та позиция през 2011 година.

Япония е един от лидерите в производството на автомобилите и много хора трудно могат да бъдат убедени да предпочитат велосипеда пред колата.

Шофьорите тук спазват правилата и са толерантни към велосипедистите.

Градът се подготвя да направи градския транспорт 24-часов, което означава, че все повече хора ще зарежат личния си автомобил в гаража.

9. Дъблин, Ирландия

Тук има развита система за велосипеди под наем.

На много улици ограничението за скорост е 30 км/час.

Запазва позицията си в класацията от миналата година.

8. Берлин, Германия

Пада от номер 5 миналата година.

Делът на велосипедите като средство за транспорт е 13%, като в някои квартали той нараства до 20-25%.

7. Малмо, Швеция

Третият по големина шведски град за първи път влиза в топ 20.

Местната власт започна проект за 47 милиона евро с цел популяризиране на велосипеда в следващите 7 години.

Велоалеите си имат имена като улиците, за да бъдат по-лесно откривани от GPS-ите.

За разлика от Стокхолм и Гьотеборг тук се води и кампания за ползване на каски.

6. Айндховен, Холандия

Също дебютира в класацията, като това е третият холандски град в топ 20.

5. Антверп, Белгия

Още един град, който дебютира в класацията тази година.

Делът на велосипедите в трафика е 16%.

По време на предизборната кампания от 2006 година бяха обещани 100 км велоалеи.

5. Нант, Франция

Нант дели 5-то място с Антверп.

Между 2009 и 2014 година градът ще похарчи 40 милиона евро за изграждане на инфраструктура за велосипедисти. Дължината на велоалеите ще достигне 400 км.

Делът на велосипедите в движението нарасна от 2% до 4.5% за периода 2008 – 2012 г.

4. Бордо, Франция

Бордо, както и Нант, дебютират в класацията.

Градът е инвестирал сериозно в изграждане на велоалеи и друга инфраструктура за велосипеди.

В Бордо дължината на велоалеите е 200 км, а в областта е общо 400 км.

Делът на велосипедите като средство за придвижване в областта е 5%, а в самия град е 10%.

4. Севиля, Испания

През 2006 година делът на велосипедите като средство за транспорт бе 0.5%, а днес е 7%.

Само за една година бяха построени 80 км велоалеи.

3. Утрехт, Холандия

Утрехт е малък град от 650 000 души, в който да караш колело е истинско удоволствие.

Той дебютира в класацията под номер 3.

2. Копенхаген, Дания

Копенхаген запазва второто си място.

Тук се развиват много проекти за инфраструктура за велосипеди.

Има цели мостове само за велосипеди и пешеходци.

Делът на велосипедите като средство за транспорт е 25%

1. Амстердам, Холандия

Запазва първото си място,

В голяма част от града има ограничение за скоростта от 30 км/час.

Карането на колело е спокойно и приятно преживяване.

Делът на велосипедите като средство за транспорт е 38%.