Най-много излезли от употреба автомобили има в районите "Изгрев" - 600, "Красно село" - 491, и "Младост" - 398, сочат данни на Столичния инспекторат по искане на "24 часа".

Според общинската наредба за поддържане и опазване на чистотата районните кметове са длъжни да назначат комисия, в която влизат чиновници, инспектори и полицаи.

Комисията трябва да постави стикер за доброволно преместване на излезлите от употреба коли и да състави констативен протокол за техническото състояние на автомобила. В тези случаи собствениците имат 3 месеца срок.

Да преместят сами старите превозни средства. След това комисията прави проверка дали предписанието е изпълнено и чак тогава кметът на съответния район може да издаде заповед за принудително преместване.

Така от началото на годината общината е преместила на площадки за временно съхранение 25 коли. За цялата 2012 г. пък подобна мярка е приложена спрямо 79 бракми.

От всички 4542 излезли от употреба автомобила собствениците са преместили сами 3553. Други 99 са успели да минат през годишен технически преглед, с което вече не влизат в категорията на излезли от употреба.

Глобата за собствениците, които не спазят разпорежданията, е от 150 до 500 лв. Фирмите пък ги грози имуществена санкция от 700 до 2000 лв.

От Столичния инспекторат обаче обясниха, че не водят статистика за броя на наложените и събрани глоби за изоставените коли. Имали данни за издадените санкции по цялата наредба за опазване на чистотата в града.

Столицата се е спряла на 3-месечен срок, в който да даде възможност на собствениците на излезлите от употреба коли да изпълнят задълженията си. Мотивите за дългия период са случаите, в които притежателите са в чужбина.

Засега общината няма намерение да го съкращава, макар за един автомобил цялата процедура да отнема около 4 месеца и въпреки че в по-малките градове сроковете са по 2 седмици. Според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов проблемът с изоставените по улиците коли, които пречат на трафика, може да се разреши с въвеждането на електронно досие за всеки автомобил.

Такава система действа в много европейски държави. Досието се съставя при регистрация на колата и съдържа данни за техническото състояние, направените прегледи, застраховки, данъци и т.н.

В Дубай изоставените луксозни коли са навсякъде

Така състоянието на всеки автомобил и данните за собственика му лесно могат да се проследят, а цялата процедура по предаването за рециклиране да се съкрати. Проблем е и задължението собственикът, освен в КАТ, да регистрира колата си и в общината, което масово не се прави. Така собствениците в някои случаи стават неоткриваеми.

Всичко това ще се реши с обвързването на системите на общината и на ИА "Автомобилна администрация". Това ще позволи спирането онлайн от технически преглед на колите без платен данък. Системата трябва да заработи съвсем скоро.

Общината има сключени договори за събиране, временно съхранение и разкомплектоване на излезлите от употреба автомобили с фирмите "Екобулкар", "Автомобилно рециклиране" и "Автоекобул".

След като закарат колите на площадка за временно съхранение, те трябва да изчакат 14 дни, преди да рециклират автомобила. Ако собственикът се появи и поиска да си прибере колата, трябва да плати 40 лв. за репатрирането и по 2 лв. на ден за престой.

Проверка на "24 часа" в една от големите бази за разкомплектоване в столицата показа, че в 2/3 от случаите собствениците се появяват, за да си приберат автомобила. Фирмата има договор от 2010 г. с общината и отговаря за излезлите от употреба коли в 22 столични района.

Освен със София работим с над 50 населени места, обясни прокуристът на "Авторециклиране - Екобулкар" Петър Мицин Между 200 и 400 лв. средно пък е сумата, която получават шофьорите, предали сами за рециклиране старите си коли. Парите зависят от марката, модела, двигателя и други показатели на автомобила.

Според данните на Изпълнителната агенция по околна среда през 2012 г. у нас са били рециклирани 55260 стари возила, или 57 295 тона.

Средно 98% от всеки автомобил, предаден за скрап, се преработва. Преди да отиде за рециклиране, возилото буквално се "разкоства" на части. Изтеглят се всички течности - масла и спирачна течност, махат се стъклата, двигателят, гумите, джантите, бронята и др. части.

Чак тогава колата отива за рециклиране, а при преработката специална машина отделя черните и цветните метали, както и неметалите.

Гумите, например, отиват за циментовите заводи, а стъклата се смилат на прах и от тях се прави бетон, обясни Силвана Тодорова, мениджър в "Макметал холдинг". В базата за разкомплектоване в район "Кремиковци" се рециклират средно по 80 коли дневно.

Там се возят излезлите от употреба автомобили от цялата Софийска област. На площадката за временно съхранение често попадали соцвозила, произведени през 60-те години на миналия век, и то доста добре запазени. Ретробижута не са карани. Обикновено те са на ценители, които ги пазят и поддържат, каза Тодорова.