В исторически план световните и развити фондови пазари са доказали, че са добра алтернатива за увеличаване на спестяванията на хората - или поне значително по-добра, в сравнение с алтернативи като депозити и инструменти с фиксиран доход.

Преди да се впуснете към инвестирането на пазарите обаче, трябва да си изясните какъв стил на инвестиране предпочитате и е удачен за вашия манталитет, за да избегнете неприятната ситуация да се лутате и да не знаете да купувате или да продавате.

Ето кои са инвеститорските стилове, между които можете да избирате:

Фундаментален трейдър

Фундаменталният трейдинг е метод, при който инвеститорите се фокусират върху анализ на сектори и отрасли и анализ на специфични за компанията събития, за да определят коя компания и кога да я купуват.

Хипотетично фундаменталното инвестиране се сравнява с посещаването на мол, при което инвеститорът първо посещава всички магазини и разглежда всички стоки, преди да реши коя да си купи и дали да си купи.

И докато фундаменталното инвестиране може да се прави „краткосрочно“ и „дългосрочно“, като цяло то по-скоро се свързва със стратегия „купи и дръж“ (buy-and-hold).

В по-краткосрочен план върху фундаменталното инвестиране въздействат събития, свързани с компанията - като тримесечни отчети, повишения или понижения на прогнозите за печалби, които могат да въздействат върху решението за покупка или не.

Фундаменталната търговия е много привлекателна стратегия за инвеститорите, защото е базирана на факти и логика. Прилагането на този метод обаче е изключително трудоемко и ресурсоемко и свързано със събиране и анализиране на огромна информация.

Друго предизвикателство е начинът на функциониране на фондовите пазари, което често не следва логиката и е подвластно на емоционални фактори.

Шумов трейдинг

Този тип търговия се отнася до инвестиране, при което решенията за покупка или продажба на акции се прави без използването на фундаментални фактори, специфични за компанията. Трейдърите разчитат на краткосрочни сделки, свързани с опити да се облагодетелстват от различни икономически трендове.

И докато следването на техническия анализ, при което за това какво ще се случва в бъдеще се съди от това, което се е случвало в миналото, търгуването на база на шум често е свързано с лош тайминг и преекспонирана реакция при добри и лоши новини.

Въпреки че това описание не е особено положително и много хора биха се разграничили от този начин на търгуване, оказва се, че той е доста разпространен.

Този начин на търгуване може да се опише по следния начин, ако използваме аналогията с посещението в мола. За разлика от фундаменталния трейдър, шумовият ще седи на пейката в мола и ще гледа хората, които влизат в различните магазини.

Решението за това в кой магазин да влезе и каква стока да си купи ще е базирано не на събирането на информация, а на активността и на броя хора, излизащи от магазините, купили си определена стока.

Трендови трейдър

Този тип трейдинг е свързан с идентифицирането на тренда и включване в посоката му. Този род трейдъри не се опитват да „надхитрят“ пазара или да го бият по доходност. Вместо това те се опитват да открият компании, които се движат в унисон с пазара и разчитат на продължаване на тренда.

Тук има съчетание на фундаментални и технически анализи в усилията да се идентифицира трендът и подберат най-подходящите позиции.

Сред основните предизвикателства на следващите тази стратегия на търговия са разходите, волатилността и трудността правилно да се предскаже посоката на пазара.

Пазарен тайминг

Средващите тази стратегия инвеститори се опитват да прогнозират в коя посока ще се движи определен актив, за да се облагодетелстват от това. Обикновено този тип трейдъри се позовават в много голяма степен на техническите анализи. Много инвеститори, особено в академичните среди, не вярват на този тип търговия, защото, според тях, пазарът е ефективен.

Арбитражна търговия

Този род търговия едновременно купува и продава активи в усилията да се неутрализират ценовите различия на идентични или подобни финансови инструменти на различни пазари и под различни форми. Тази стратегия съществува благодарение на „неефективността“ на пазарите, или поне моментната им такава, която се получава поради най-различни причини.