12 от най-находчивите бизнес ходове на всички времена
Успехът или провалът на една компания понякога може да се сведе до едно-единствено смело решение.
Потребители на социалната мрежа Quora наскоро бяха помолени да предложат "най-проницателните и находчиви бизнес ходове, които са виждали."
Вижте някои от най-добрите предложение, като между тях са важни решения, вземани от Бил Гейтс, Стив Джобс и Хенри Форд:
Puma плаща на Пеле 120 000 долара, за да завърже обувките си преди финала на световното първенство по футбол през 1970 г.
От потребителя на Quora Roberto deLeon:
На фона на войната между Adidas и Puma в края на 60-те между двете компании е създаден неформалният "пакт Пеле", според който никоя от двете компании не може да рекламира продуктите си чрез футболната легенда Едсон Арантес до Насименто, известен повече като Пеле.
Според LA Times обаче Ханс Хенингсен, представител на Puma, влиза в контакт с Пеле преди световното първенство по футбол през 1970 г.
Преди началния съдийски сигнал на финала Пеле моли съдиите за малко време, за да завърже обувките си, преди мачът да започне. Така в крайна сметка цял свят вижда как Пеле връзка обувките си Puma.
Хенри Форд прави нещо нечувано, като удвоява заплащането на работниците си и намалява работния им ден с един час. Това значително увеличава производителността.
От потребителя на Quora Balaji Viswanathan:
В началото на 20-и век на работниците се е гледало като на нещо напълно заменимо. Решението на Форд да увеличи заплатите им е особено брилянтно заради няколко причини:
То драстично намалява текучеството, разходите за обучение и задържа най-добрите хора.
PR ефектът е особено положителен.
Отсъствията от работа намаляват, защото работниците вече имали истинска причина, за да са там.
Качеството на кадрите, които кандидатстват за работа, значително се подобрява.
Porsche придоби голяма част от акциите на Volkswagen за няколко години, като в крайна сметка заработи от това милиарди.
От потребителя на Quora Mohammed Chang:
През 2006 г. европейският производител на спортни автомобили Porsche, която поддържа тесни отношения с Volkswagen, решава да инвестира в придобиването на по-голям дял от VW, подхранвайки спекулации, че в крайна сметка ще придобие компанията.
И докато от Porsche не са възнамерявали да изкупуват VW, те успяват да създадат така наречения "short squeeze" и огромно изкупуване на акции на VW от страна на хеджфонд мениджъри. В резултат на това цената на акциите на VW скочи от около 200 евро до над 1 000 евро, което за кратко я направи най-скъпата компания в света, според Economist.
Хърбърт Дау успява да разбие голям германски монопол, като обръща тяхната практика на подбиване на цените срещу тях.
По потребителя на Quora David Fry:
Хърбърт Дау основава Dow Chemical, след като измисля начин за евтино производство на бром. Той се справял добре в САЩ, но не успявал да пробие в Европа, защото голям германски картел съгласувал цените.
В крайна сметка Дау отива в Англия и предлага по-добра цена от картела, което кара германците да започнат да подбиват цената на брома в САЩ и да го продават на изключително ниски цени. Дау просто спира да продава в САЩ и тайно започва да изкупва целия германски бром и да го продава в Европа на цена много по-ниска от тази на картела.
Той успява да разрасне бизнеса си и да разбие германския картел.
Mucinex откриват вратичка в закона от средата на миналия век, за да направят така че продуктите на конкурентите им да станат незаконни.
От потребителя на Quora Mike Benson:
През 2002 г., Mucinex подава заявление за одобрение на свой лекарствен продукт, в който единствената активна съставка е гуаифенезин.
"Съгласно щатския закон Дърам Хъмфри от 1951 г., нито едно лекарство не може да се продава едновременно с предписание и без предписание в същата доза за едно и също нещо. Продуктите, които нарушават този закон, подлежат на отстраняване от пазара."
Така на 11 октомври 2002 г. 66 производители и дистрибутори на лекарства, в които единствената активна съставка е гуаифенезин получават предупредителни писма, че подобни лекарства с предписание не могат да бъдат продавани без одобрение от страна на щатската Агенция за контрол на храните и лекарствата.
Сара Блейкли въвежда клиентка на луксозния универслане магазин Neiman Marcus с нея в пробната, за да изпробва нейния продукт Spanx.
Via Quora user Dinesh Mallika:
Най-младата жена милиардер в света, която не е наследила богатството си, Сара Блейкли създава марката Spanx, след като имала нужда от чорапогащи без крачоли за своя рокля и осъзнала, че в по това време никой не произвеждал нещо такова. Тя получава множество откази от търговци и производители, докато не въвежда клиентка на магазина Neiman Marcus в пробната, където сама представила трикотажа, а жената го харесва и обещава да го купи и да го пусне за продажба в седем магазина.
След това Блейкли прави пробив в шоуто на Опра Уинфру, а оттогава марката ѝ вече е една от най-популярните.
Блейкли притежава 100% от непубличната компания и няма задължения.
Стив Джобс прави всичко около iPod напълно различно, което прави превръща продукта в движеща се реклама.
От потребителя на Quora Janak Shah:
Преди iPod да дебютира на пазара през 2001 г. музикалните аксесоари и по-специално слушалките обикновено бяха в тъмносив или черен цвят.
Когато Джобс и неговия екип са довършвали продукта, той налага пълно уеднаквяване на опаковката на iPod – бяла кутия, кабели и, разбира се, слушалки.
"iPod-ите стават единствените музикални плейъри с бели слушалки. Дори и ако човек не го виждал, знаел, че това е iPod."
По-късно Apple пуска рекламна кампания, концентрирана единствено върху белите слушалки. Голяма част от този отличаваш продукта дизайн е пренесен и в смартфона iPhone.
Очилата Oakley получават безплатна реклама, оценена на 41 млн. долара, като подпомагат блокираните под земята чилийски миньори.
От потребителя на Quora Geordie Keitt:
В разгара на трагедията с чилийските миньори през 2010 г. Oakley дарява 35 чифта очила, преди те да бъдат спасени. Цената на един чифт очила била 180 долара. Когато миньорите излизат от капсулите след 69 дена под земята повечето от тях носят слънчеви очила.
"От Oakley изпращат очилата, за да може миньорите да предпазят очите си от слънчевата светлина, след като са били на тъмно много дълго време."
От CNBC изчисляват, че компанията си е осигурила безплатна реклама за 41 млн. долара, ако бъдат взети предвид "телевизионното предаване на живо, повторенията и зрителите по цял свят, които са гледали".
Създателят на течният сапун е щял да бъде смазан от големите конкуренти и решава да изкупи всяка пластмасова помпа в страната.
От потребителя на Quora Vivekanandan Jai:
В днешно време навсякъде се продава течен сапун, но в края на 70-те години на миналия век, този продукт е бил продаван само от една малка американска компания – Minnetonka на Робърт Тейлър. Потребителите харесали продукта и компанията решила да се опита да пробие на национално ниво.
Това обаче привлякло вниманието на много по-големи компании, които бързо можели да произведат имитиращ продукт и разполагали с по-добра дистрибуция и реклама. Тейлър решава да похарчи 12 млн. долара, повече отколкото била оценявана компанията му, за да изкупува пластмасовите помпички, които изпомпвали сапуна. Той изкупил цялото количество, което двете компании, които ги произвеждали, можели да произведат за година ли две.
През това време Тейлър успява да си осигури сериозен пазарен дял, като в крайна сметка компанията му е придобита от Colgate Palmolive.
Coca-Cola произвежда "релефната бутилка", разпознаваема дори и в тъмното.
Via Quora user Yehong Zhu:
Coca-Cola обявата състезание за дизайн на бутилката през 1915 г., като целта е била да се направи стъклена бутилка, която да се различава безпогрешно от продуктите на конкурентите.
Заслугата за историческия дизайн е на Ърл Р. Дийн, който предава окончателния прототип на президента на The Root Glass Company, Чапман Дж. Руут, след като експериментира с различни контури. Патентът за дизайна на бутилката е издаден през 1916 г.
Бил Гейтс първоначално създава операционна система за компютър за IBM. Той убеждава компанията да му позволи да я продава и на други компании, отваряйки си пътя към това да се превърне в най-богатият човек в света.
От потребителя на Quora Prakul Agarwal:
През 80-те години, IBM моли Бил Гейтс да създаде операционна система за компютрите на компанията. Той взема под лиценз операционна система от Тим Патерсън (QDOS) за 50 000 долара, модифицира я, кръщава я MS-DOS и я продава на IBM.
Гейтс успява да убеди IBM да му позволят да продава системата отделно, тъй като от IBM смятали, че пари могат да се печелят основно от хардуер. Когато други компании започват да създават собствени компютри MS-DOS е стандарта за операционна система, а Microsoft успява да натрупа цяло състояние.
Unilever компрометира пускането на продукт на Procter & Gamble, като асоциира прах за пране с тоалетни.
В своя книга преподавателят от Kellogg School of Management Тим Калкинс описва една особено непочтена маркетингова тактика, която от Unilever използвали, за да компрометират марка прахове за пране на P&G в Аржентина:
"През 1997 г. Procter & Gamble (P&G) се подготвяли да пуснат своя прах за пране Ariel на аржентинския пазар. По това време Unilever е лидер в този сегмент от пазара с пазарен дял от 80% и компанията съвсем обяснимо била обезпокоена от навлизането на P&G на пазара. Малко преди пускането на продукта Unilever започва да пуска реклами на малък производител на седалки за тоалетни чинии на име Ariel del Plata. В рекламите имало задници и тоалетни, в които се повтаряло отново и отново “Ariel, Ariel, Ariel.” Кампанията успешно свързва името Ariel с тоалетните и премахва всякаква вероятност Procter & Gamble да накара потребителите да свържат името Ariel с прах за пране."