Икономисти: Не актуализация на бюджета, а по-малко харчене
Може да се наложи актуализация на бюджет 2013, обяви в понеделник финансовият министър Петър Чобанов. Защо се налага това и за какво трябва да се похарчат парите от евентуален по-голям дефицит, коментират Лъчезар Богданов и Калоян Стаков за standartnews.bg.
Лъчезар Богданов, управляващ съдружник в Industry Watch
Доста е странно, че евентуалната актуализация на бюджета се обявява буквално в часа, в който министерството на финансите публикува данни за изпълнението на бюджета до края на май, които показват, от една страна, излишък, а от друга страна - че изпълнението е на практика същото като миналата година.
Тогава, всъщност, приключихме с доста по-малък дефицит от предвиденото. Паралелно с това се вижда, че самият месец май, и то точно в ситуация на избори, със служебно правителство, имахме пак по-добро общо изпълнение на фона на ръст на приходите с над 7% на годишна основа за първите 5 месеца.
Така че точно в този час да се обяви актуализация е доста странен сигнал. На второ място, сама по себе си актуализацията е възможна процедура и даже принципно е най-прозрачната процедура, ако ще се сменя по някакъв начин бюджетната политика.
Въпросът е, че, първо, се обявява в такъв момент, второ, се говори за някаква дупка в бюджета, но не се казва детайлно каква е точно. И трето - когато се каже, че тя е между 1 и 2 млрд. лева - това звучи изключително несериозно. Значи 1 млрд. лева или 2 млрд. лева?
Много е важно кога правителството променя бюджетите си. В тази изключително чувствителна среда в света като цяло и в Европа конкретно е много важно какви послания се излъчват. Пак казвам - промени са възможни, но въпросът е какво се обявява като аргумент за тези промени.
В момента това публично оповестяване е доста неясно и паническо - нещо страшно става, но не казваме точно какво, въпреки че имаше едни добри данни до май. За мен остава някаква загадка какво точно имат предвид. Също така има доста неясен език - от една страна, се говори за недооценени разходи, от друга страна, се говори за поискани от министерствата допълнителни разходи.
Това са две съвсем различни неща. В единия случай става дума за разходи, които са договорени и на практика са планирани, но просто поради някаква грешка не са включени в бюджета. А съвсем друго е желанието на всяко министерство да покаже, че парите не стигат и имат нужда от повече ресурс.
Това на практика е разширяване на разходите. Това не е грешно планиране, а типичната за всяко управление борба за секторно надмощие, където всеки министър се бори за повече и повече пари за неговия сектор. По никакъв начин това не означава, че бюджетът е лошо сметнат или нещо се е случило радикално.
Става дума просто за натиск от администрацията и въпрос на воля е правителството да удържи дисциплината. Ако не може - това вече е съвсем друго нещо и няма нищо общо с някаква изненадваща картина, а по-скоро е резултат от това, че не може да се угоди на всички.
Относно появилата се информация, че тъй нареченият данък лихва ще бъде премахнат от следващата година - това е стъпка в правилната посока. Въпросът е това да не бъде изолиран акт с някаква популистка насоченост към определени избиратели.
Калоян Стайков, ИПИ
Седмица след като финансовият министър обясни, че не е нужна актуализация на бюджета, министър-председателят обяви, че в следващите седмици ще бъде внесено такова предложение. Не става ясно какво се е променило през последната седмица, за да принуди управляващите да сменят позицията си на 180 градуса.
Предвидените в закона за бюджета за 2013 г. приходи се очаква да нараснат с малко около 6.2%, докато събраните постъпления за първите пет месеца на годината се увеличават със 7%, в сравнение със същия период на предходната година. Планиран е ръст на разходите от 6.1%, докато за първите пет месеца са похарчени със 7.4% повече средства. С други думи, проблемът очевидно е, че се харчи прекалено много.
Решението не е актуализация, а е по-малко харчене. Например разходите за заплати и стипендии за първите пет месеца са се увеличили двойно по-бързо - с 8%, в сравнение с планирани 4% за цялата година. Разходите за текуща издръжка са заложени да нараснат с 1% за цялата година, а само за първите 5 месеца са били надути с над 7%.
Крайно време е политиците да започнат да харчат, като се съобразяват с икономическата обстановка, а не въпреки нея, както правеха досега. Бюджетът разполага с достатъчно буфери в момента, за да бъде изпълнен, най-големият от които е неефективното изразходване на публични средства.
Говореното за тежко наследство продължава да бъде по-скоро фантазия, отколкото реалност и не може да бъде проверено заради отчитането на държавните харчове - на касова основа, а не на начислена.
Ако начинът им на отчитане не бъде променен, няма как да разберем дали наследството е тежко или сегашните управляващи просто са използвали смяната на властта за оправдание да харчат повече.