Бордът на ”Информационно обслужване” сменен заради лоши резултати
Транспортният министър Данаил Папазов обясни смяната на част от ръководството на държавната фирма „Информационно обслужване” със забавянето на годишния отчет за 2012 г. и липсата на „визия и воля за промяна на ситуацията в дружеството”.
Четирима от членовете на Съвета на директорите на компанията бяха сменени на 22 юли след общо събрание на акционерите и по искане на принципала на дружеството - Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Освободени са четирима членове на Съвета на директорите - проф. Михаил Константинов, Ивайло Филипов, Валери Борисов и Ваня Големанска, а на техните позиции са назначени Георги Тодоров, Александър Петров, Гюнай Мехмедов и Николай Недялков, съобщи bTV.
В събота бившият директор на дружеството проф. Михаил Константинов уточни, че целият борд на Съвета на директорите на „Информационно обслужване” подалоставка още преди два месеца с идването на новия кабинет на власт. По думите му, така е бил даден шанс на новото ръководство на министерството да назначи „свои хора, с които да работи”.
Загуби и печалби
„Информационно обслужване" се забави с публикуването на годишният си отчет за миналата година. От него обаче е видно, че дружеството е на загуба в размер на 2,5 млн. лв. за 2012 г, което не се е случвало досега в историята на компанията," обясни днес министър Папазов пред БНР.
Дружеството обяви финансовите си резултати в края на юли, когато отчете печалба в размер на 2,37 млн. лева за първото полугодие на 2013 г., в рамките на което изпълни поръчката за обработка на резултатите от предсрочните избори на 12 май.
„Дружеството отново бележи положителен финансов резултат след изключително негативните финансови резултати за 2012 г., когато регистрира загуба в размер на над 2,5 млн. лева, а за цялата 2011 г. печалбата е била едва 74 000 лв.,” съобщиха тогава от компанията.
Воля и визия
„Освен това предишното ръководство не е показало визия воля да промени основната ситуация в дружеството,” допълни транспортният министър в днешния си коментар по повод рокадите по върха на преброителя на резултати от вота.
По думите му, всички реформи могат да се обосноват само със съкращаване на персонал, а това според него не води до подобряване на производителността или до ръст на приходите. „Реформите са механични и няма никакъв устойчив резултат. В същото време обаче има сериозен недостиг на квалифицирани кадри по текущи проекти,” изтъкна Данаил Папазов.
„Бизнес планът, който е приело предишното ръководство се нуждае от сериозни корекции по отношение на заложените цели и планирани приходи. Още през месец март трябваше да се актуализира бизнес планът, защото е станало ясно, че няма да бъдат реализирани приходи от основни договори за 2 млн. лв.,” добави министърът.
Експертен потенциал
При избора на нови членове на Съвета на директорите на „Информационно обслужване” Данаил Папазов е разчитал на „хора с ръководен и експертен потенциал”.
„За председател на Съвета на директорите е избран Георги Добров, който е заместник-ресорен министър, така че той е с дългогодишен опит на ръководни позиции в цялата администрация на министерството. Изпълнителният директор Николай Недялков има доказан опит в ръководенето на проекти. Г-н Мехмедов идва също от ИТ средите. Александър Петров е дългогодишен член на ЦИК. Красимира Стоянова е главният юрист на министерството. Тя е единствената от старите членове," обоснова се министърът.
По думите му, при старото ръководство е имало „изтичане на ноу-хау”. „Много от добрите специалисти търсят по-доходоносна дейност. Не обвинявам за това старото ръководство, защото заплатите не са толкова високи, но са съкратени доста специалисти през годините заради това, че са намалявали приходите и съответно се е търсел някакъв вариант за оптимизация на разходите,” допълни Данаил Папазов.
Той отхвърли съмненията, че аргументите за смените са политически и целят манипулация на предстоящите избори. „Това е последното нещо, което аз лично търся. Много по-важно за мен е какво ще се случи с „Информационно обслужване", защото това е една изключително важна фирма, която поддържа почти всички регистри на съдилищата,” подчерта той.
Според него „Информационно обслужване” ще играе водеща роля в създаването на електронното правителство чрез изграждането на системен интегратор, каквато е практиката в Австрия и Естония. „Трябва да се разчупи схемата, по която работи – главно да се търсят държавни финансирания с поръчки на държавни ведомства,” подчерта Папазов.
Проблемът с цифровизацията
Транспортният министър обясни, че цифровизацията, която трябваше да бъде факт от 1 септември, всъщност не се отлага, а изключването на аналоговата телевизия ще се случи поетапно.
„На 15 юли получихме одобрение на мярката за снабдяване с декодери на населението, което получава помощи. Става въпрос за около 210 000 души. Едната поръчка, която беше проиграна преди това одобрение е за 120 000 души и там се раздават декодерите. До 12 август е втората поръчка. Надяваме се в рамките на около седмица да приключим и с втората поръчка, което ще позволи да раздадем в срок декодерите, защото в момента раздаваме ваучерите. От тук нататък остава да се уточни точният график, по който ще се изключва, т.е. не става дума за отлагане на цифровизацията,” обясни Данаил Папазов.
„Ние дори с риск стартирахме процедурата преди одобрението на мярката, което съкрати сроковете, така че ние всичко възможно сме направили, така че не правим никакво нарушение,” категоричен бе Данаил Папазов.