Борислав Стефанов подаде оставка като директор на Агенцията за инвестиции на 27 август. Възпитаникът на Харвард оглави агенция през април 2010 г. Преди това е работил в DaimlerChrysler в Дубай и в московския офис на консултантската компания Boston Consulting Group.

Мотивите си за оставката, както и очакванията си за чуждите инвестиции у нас той обяви в интервю за Profit.bg:

Бяхте начело на Агенцията за инвестиции цели три години. Какво успяхте да направите през това време, кои са най-добрите ви постижения?

На първо място това, че през тези три години няколко големи фирми в сферата на автомобилната промишленост и аутсорсинговата дейност навлязоха в България, което, на фона на икономическата криза, си е едно добро постижение. Тези фирми отвориха над 1 000 работни места.

Също така в маркетингов план България за пръв път се промотира в световните бизнес медии като инвестиционна дестинация, което бе една от големите ми мечти, още когато започвах работа. Преди това живях 10 години в чужбина и затова време винаги съм се питал как може страни като Полша, Чехия, Турция да се рекламират в големите бизнес медии, а България да няма своя реклама там.

Организирахме през последните 2 години много конференции с участието на някои от големите бизнес-медии.

Естествено, имаше и неща през този период, които ми се искаше да се случат, но не станаха. Например много ми се искаше да сме по-активни при привличането на нови инвеститори. Дори до ден-днешен агенцията работи с фирми, които се свързват с нас, които не са малко, става въпрос за около 250-300 фирми на година.

Но все пак това, което наистина бихме могли да направим, е да сме по-активни в привличането, като отделим повече ресурс. Това, което се надявам да се случи през следващите години, е да може тази агенция да има няколко офиса в чужбина, където хора да се занимават само с това - да търсят нови инвеститори.

Друго, което исках да постигна, но не успях, е да правя по-добра връзка между българските предприемачи и потенциалните инвеститори. В България има много хора, които имат проекти, но се нуждаят от инвестиции. Също така има много инвеститори, които се нуждаят от проекти, в които да инвестират. Така агенцията можеше да е по-полезна в посредничеството.

Българските управници все още не използват социалните мрежи достатъчно, колкото го правят в чужбина. Защо решихте да оповестите оставката си във Facebook?

Това е частично вярно. В интерес на истината, оставката си обявих по възможно най-официалния начин с писмо до министъра на икономиката, с входящ и изходящ номер. Това, което направих в социалната мрежа, е да обява, че съм подал подобно писмо около ден по-късно.

Не очаквах толкова широк отзвук, определено не целях да се превърна в медийна звезда. Това е една от платформите, с която много бързо се свързвам с хората, на които държа и беше начин да кажа на колкото се може повече хора по най-бързия начин за своето решение.

Говорейки за Facebook, нещо, което се случи последната година, е че тази мрежа бе използвана най-широко за медийната кампания за промотиране на България като инвестиционна дестинация. Чрез нея обменяхме мнения за качеството на рекламите, за различни идеи.

Оказа се, че да се събират работни групи от 100 човека на едно място е много трудно. Така голяма част от работата бе свършена с Facebook. Това е по-иновативното нещо, което успях да направя през последните три години.

Един от най-често задаваните въпроси напоследък – откъде тръгна идеята ви за оставка?

Като всяко друго важно решение, няма единствена причина това да се случи. На първо място, това са лични фактори, защото аз бяха три години директор, още половин година заместник директор.

Това е един доста дълъг период и мисля, че за всеки човек е добре, ако през един такъв период от четири-пет години сменя попрището, в което се развива, за да може да учи нови неща, да се развива. Иначе човек влиза в една рутина и вече не е толкова ефективен.

Също така започнах да се убеждавам, че някои от нещата, които искам да се променят в агенцията, просто не зависят от мен. И затова прецених, че в един момент би било по-добре да си тръгна, защото иначе някой ще попита: "защо, когато видя, че агенцията не може да прати хора навън и да привличат инвестиции, не си тръгна". Това е групата от лични фактори.

Също така имаше и политически фактори. Когато има смяна на изпълнителната власт, е нормално и на тези позиции да се сменят хора. Поставяйки се на мястото на ръководството на партия, бих искал на такива позиции в министерства и агенции да има хора, които познавам и на които разчитам.

По-скоро очаквах, че последните два или три месеца ще има по-голям интерес от новото правителство за това какво правим, кои са нещата, които вървят добре, кои са нещата, които не вървят добре. И понеже този интерес отсъстваше отново прецених, че е по-добре в някакъв момент да си тръгна.

Нито за мен е по-добре да съм в агенция, неправейки нищо, нито за агенцията е добре да стои в изолация с останалите държавни институции, нито за правителството е добре да има агенция за инвестиции, с която не си комуникира.

Каква е прогнозата ви за инвестициите в България в бъдеще, оптимист ли сте?

По принцип съм оптимист. Сега е един много труден период за България, последните четири, а някои биха казали и последните 20 години. Ако погледнем статистиката, няма кой знае каква разлика, като изключим три големи сектора – финанси, недвижимост и търговия. В тях между 2005-2009 г. бяха привлечени между 60 и 90% от всички инвестиции. След 2009 г. тези сектори замряха.

При останалите сектори обаче картината е доста различна. Инвестициите в тях са относително постоянни в размер на около 1-1.5 милиарда евро годишно. Това не се е променило дори сега.

За тази година статистически инвестициите изглеждат малко по-добре. По първоначални данни от януари до юни са привлечени малко под 800 милиона евро. Точно преди година докладът на БНБ сочеше малко над 200 милиона евро. Така че има доста голяма разлика спрямо миналата година.

Когато сравним първоначалните с окончателните данни, нещата изглеждат малко по-различно, имаме около 20-30% спад, но това е нормално, когато излизат първоначалните данни, защото в течение на няколко месеца те обикновено се коригират в посока нагоре. Като цяло мисля, че надали ще има кой знае какъв ръст спрямо предишни години, но не мисля, че ще има и кой знае какъв спад.

Има сектори, към които в последните 2-3 години имаше доста голям интерес, примерно автомобилната промишленост, където 3-4 фирми влязоха в България през последните години и поне 10 проучват възможността за инвестиране в страната.

Секторът на леката промишленост и аутсорсингът също са доста активни през последните години. Също така и такива, които търсят място, където да консолидират свои дейности и офиси, от Западна Европа. Да премястят например дейността в счетоводната и финансовата дейност, осъществявана в десет офиса в Европа.

Така че интерес има. Всичко зависи, разбира се, от това какво ще се случи политически и икономически, но инвестициите в България най-вероятно ще продължат.