Как спортистите могат да се озоват в съда заради татуировките си?
Преди четири години Кристофър Ескобедо, татуист от Финикс, прави огромна татуировка на лъв върху гръдния кош на ММА боец на име Карлос Кондит. Година по-късно, боецът и неговата татуировка се появяват във видео играта UFC Undisputed. Сега татуистът съди производителят на играта THQ за нарушаване на авторските права, пише Bloomberg. “Това е точно копие на моето изкуство,” казва Ескобедо. “Това е татуировка за 5 000 долара, за която аз не получавам признание.”
Татуировките до голяма степен са неизследвана територия по отношение на авторските права. “Наистина няма съдебни дела, където подобни спорове да са решавани в съда,” казва Тимъти Брадли, адвокат по дела, свързани с интелектуалната собственост в Северна Каролина. Татуисти са завеждали дела като това на Ескобедо по-рано, но са постигали извънсъдебни споразумения, преди съдът да се произнесе за това какво може да прави един човек с един образ, изрисуван върху неговата/нейната кожата.
През 2005 г. татуистът от Портланд Матю Рийд заведе дело срещу Nike, рекламната агенция на концерна за спортна екипировка Weiden & Kennedy и баскетболиста от НБА Рашийд Уолъс. Делото бе заради реклама, която показва как върху ръката на Уолъс бавно се появява татуировка на семейство в египетски стил, която на практика е била дело на Рийд. Двете страни успяват да се споразумеят, преди делото да влезе в съда.
Татуистът от Мисури С. Виктор Уитмил, който прави популярната татуировка на лицето на Майк Тайсън, съди Warner Brothers през 2011 г. за това, че са използвали неговия дизайн във филма „Поредния ергенски запой“. Във филма героят на Ед Хелмс се събужда с татуировка на лицето, наподобяваща тази на Майк Тайсън. Уитмил също сключва извънсъдебно споразумение; Ескобедо твърди, че се надява да направи същото.
“Подобни случаи ще продължат да се появяват, а ищците ще получават обезщетение, преди да се стигне до съда”, казва Брадли.
В края на миналата година татуист от Луизиана привлече вниманието на Асоциацията на играчите от НФЛ със заведеното от него дело срещу производителя на електронни игри Electronic Arts (EA) и бившия състезател по американски футбол Рики Уилямс заради татуировка, която се появила на някои от обложките на игрите. Делото бе отхвърлено от съда, но определено привлече вниманието на Асоциацията на играчите.
По време на току-що приключилата предсезонна подготовка в НФЛ съюзът на играчите започна да съветва членовете си да получават писмени откази от авторски права или пък лицензи от татуистите, при които ходят.
Татуировките могат да бъдат обект на авторски право както снимките и т.н. По-трудният за отговор въпрос е каква част от авторското право на един татуист си тръгва заедно с неговия клиент, след като той напусне студиото му. “Нормите на татуирането,” пише Брадли през 2011 г., “изискват част от тези права да бъдат прехвърлени поне частично на татуирания чрез лиценз по подразбиране.” Ако имаш татуировка, това вероятно не означава, че никога не можеш да бъдеш сниман или не можеш да се появяваш по телевизията, без да нарушиш авторското право, но може да означава, че твоята татуировка не може да се появява без разрешението на съответния татуист във видеоигра, върху фигурка с лика ти или в някаква пародия. ”Не казвам, че притежавам кожата им”, казва Ескобедо, “но аз съм творецът и създателят.”
Ответниците по подобни дела бързат да уредят спора преди той да е достигнал до съда, защото евентуалните последици могат да им струват скъпо. Ако един татуист е регистрирал творбата си за авторско право, той може да получи между 750 и 150 000 долара за всяко копие с нея, което не е одобрил. “В случая с „Поредния ергенски запой“ при ответниците по делото наистина е настъпила паника,” казва Брадли, “защото там има много филмови плакати и реклама.”
По-евтино е предварително да бъде получен писмен отказ от авторско право. “Всяко нещо, което можете да направите, за да предотвратите главоболия впоследствие, е добре,” съветва спортистите Брадли. “Дайте им футболна топка с автограф или нещо такова.” Повечето татуисти са доволно само от факта, че получават безплатна реклама от своите звездни клиенти.
Ескобедо твърди, че ще иска между 50 000 и 200 000 долара, за да отдаде авторското си право на играч от НФЛ. “Лицензионното споразумение за песен, която звучи само няколко секунди по време на мач струва между 25 000 долара и 100 000 долара,” казва той. “Не виждам каква е разликата при моята татуировка, която е била много по-трудна за правене върху кожата на някого, отколкото нещо, което се прави на компютър или на лист хартия.”