Ив. Иванов: Придобиването на търговска марка е дълъг процес
Иван Иванов е ръководил защитата на интелектуалната собственост на някои от най-популярните български компании, сред които „Белла България”, „Ален Мак”, „Рефан”, „Елдоминвест”, „Мегахим”, „Стилмет”, „Теразид”, Първа инвестиционна банка и други.
Той е първият патентен специалист, организирал и създал процедури в областта на интелектуалната собственост в „Биовет Пещера” АД, които защитават брандовете на фирмата в страната и чужбина.
Иван Иванов е лектор в семинара "Как да създадем успешна марка в България?", който ще се проведе на 15 октомври в "Новотел" София.
Господин Иванов, когато говорим за марки, един от най-важните въпроси е как се придобива право върху търговска марка в България?
Придобиването на права върху марки става с регистрация - или пред българското патентно ведомство, или пред ведомството за хармонизация на вътрешния пазар на ЕС, така нареченото европейско ведомство за регистрация на марки и дизайни.
Регистрацията в България отнема около 12 месеца, а за европейска марка около 6 месеца, съответно цената на българската регистрация е около 1000 лева, а на европейска марка около 1000 евро.
Българската марка важи на територията на България, а европейската марка за територията в рамките на ЕС. И двете процедури са опозиционни, тоест трети лица могат след извършването на първата публикация на заявките в тримесечен срок да подадат възражения срещу регистрацията на определената марка.
Ако няма възражения, се издава съответния регистрационен документ. Срокът на действие на една търговска марка е 10 години. След този срок, ако собственикът на марката желае да я продължи, може да направи това за още 10 години.
Тези неща са много важни, когато говорим за маркетинг, когато планираме рекламна кампания, когато създаваме нов продукт, защото времето не е късо. Възможно е да се подадат опозиции и ако не започнем навреме процедурата по регистрация на марки, можем да се окажем в неприятната ситуация да загубим - пари, време, да се сменя, или променя бранд, рекламно лого, или опаковка.
Какво е вашето мнение, българските компании готови ли са да продават на чужди пазари под собствена марка?
От гледна точка на правата на интелектуална собственост две са условията, на които трябва да отговарят българските компании. Първо, те трябва да са си отговорили на въпроса, че не нарушават права на трети притежатели на интелектуална собственост, като имам предвид търговски марки, регистрирани и действащи на територията, където ще продават.
Тук влизат регистрираните промишлени дизайни, дизайните на продуктите, опаковките, съответно правата върху патенти и полезни модели. Подхождайки към чуждестранен пазар, трябва да се уредят авторските права върху продукта. Това е първата част, която е по-лесната.
Втората част е, че компаниите, още преди да тръгнат да правят кампаниите и маркетинговите си стратегии на тези пазари, трябва да заявят и регистрират своите брандове, които ще лансират на тези пазари. Сроковете са 12 месеца и повече.
Неестествено е да изнасяте на територия, където не притежавате търговска марка, защото това може да доведе до изземване на продукта на митница или изтегляне от пазара, рекламата му може да бъде спряна, което е неблагоприятно както от имиджов, така и от стопански план за компанията.
Регистрацията за семинара "Как да създадем успешна марка в България?" е отворена и всички, които имат интерес към събитието, може да заявят своето участие на адрес www.powerbrand.bg/seminars.
Първите 15 регистрирани участника ще получат безплатен екземпляр от книгата „Брандинг 101” на издателство „Локус Пъблишинг”, партньор на проекта.
Организатор на семинара е консултантска фирма “Пауър Бранд”, специализирана в пълно маркетинг обслужване на търговски марки.
„Пауър Бранд” работи в областта на брандинга и медиите повече от 2 години в партньорство с водещи маркетинг консултантски компании в света и популярни международни експерти с многогодишен опит и доказани успехи.