Премиерът даде негативна оценка на образователната система
Формите на обучение в България са безкрайно остарели и нямат нищо общо с потребностите на бизнеса, заяви премиерът Пламен Орешарски в рамките на дискусия за професионалното образование. Той информира, че в следващите 3 години 100 милиона лева от Европейския съюз ще бъдат инвестирани за намаляване на младежката безработица. Бизнесът ще получи стимули да наема и да обучава излизащите от образователната система.
Орешарски беше категоричен, че правителството поставя акцент върху образованието още в бюджета за следващата година, predade BNR. Според него 20-годишните опити за реформи в сектора са неуспешни.
Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на Вселената, но се затрудняват да анализират временните процеси и изпитват страх пред новите технологии. Те добре рецитират, но трудно решават практически казуси.
Най-често постиганият ефект беше появата на нови учебници и учебни помагала със спорни сравнителни преимущества спрямо старите.
Орешарски посочи още, че ще се търси възраждане на професионалното образование:
В последните години е безспорно, че основната слабост на обучението ни е неговата практическа насоченост. Съществувалите някога техникуми отдавна са закрити заедно с наблизо разположените предприятия от прединдустриалния и индустриалния стадий на развитие на икономиката. Как да заместим стария подход - опитът на другите подсказва възможни решения. Между най-успешните е германският модел, а и нашето бъдеще зависи от качеството на образованието на нашите деца днес. Затова и образованието е един от приоритетите в политиката ни и в Бюджет 2014. Ще бъде приоритет и в политиките ни за следващите бюджетни периоди.
Министърът на образованието професор Анелия Клисарова отчете, че от 2001-ва година досега професионалните гимназии са намалели с 60, а учениците, избрали професия през тази година, са с 25% по-малко, отколкото през миналата.
Нашите ученици в последно време предпочитат след осми клас да кандидатстват в т.нар. елитни училища и не избират професионалното обучение и образование, за което ще трябва да ги убедим, че ще им даде по-добър старт в живота.
Поставените пред кабинета цели са намаляване на отпадащите от училище от сегашните 15% на до десет на сто и увеличаване от 35 на 40% на висшистите.
Изпълнителният директор на Българската стопанска камара Божидар Данев посочи актуалната ситуация: Няма работа за хората, но и няма хора за работата.
В декларация Съюзът на учениците настоява за промени по отношение на учебните програми и подхода на преподавателите.
Учениците се учат да заучават материал, а не да мислят. Извънкласната активност е дейност, поставена като втора категория и неформалното образование, не е на почит, се казва още в позицията на съюза. В нея се настоява да не се премахват класически български произведения от програмата по български език и литература и да се спре с дългогодишната несменяемост на директорите.