Когато цените на акциите нарастват, нарастват и продажбите на яхти. Или поне така е било преди.

От Втората световна война насам съществува относително надеждна корелация между пазара на акции и продажбите на яхти. Когато цените на акциите нарастват, богатите стават още по-богати и купуват повече и по-големи яхти, пише CNBC.

Във времето след рецесията обаче, положението е различно. Цените на акциите не само се възстановиха, но и достигнаха нови върхове. Въпреки това продажбите и цените на яхтите все още не могат да се възстановят.

"Акциите поскъпват и богатството нараства, но яхтите не следват тази тенденция, както се случва обикновено," казва Джон Дейн Трети, главен изпълнителен директор и президент на Trinity Yachts.

Продажбите на суперяхти (с дължина над 30 м.) падат до 169 в САЩ през 2012 г. Броят им е по-малък в сравнение с продадените 261 яхти по време на бума през 2008 г., според яхтинг индекса на Superyacht Times и Camper & Nicholsons.

Като цяло цените на яхтите са с около 20% по-ниски в сравнение с 2008 г., а броят на суперхятите, които се строят, също е намалял.

Според Дейн това нарушаване на корелация може да се дължи на липсата на доверие в икономическото възстановяване и докато цените на акциите скачат, икономическите фундаменти не вдъхват толкова голямо дългосрочно доверие сред богатите, че да похарчат между 30 и 40 млн. долара за яхта.

Той също така отбелязва, че политическата и медийната среда е станала по-враждебна към богатите. Много купувачи, казва Дейн, се страхуват да не излязат по медиите с това, че са си купили нова и скъпа яхта.

Някои руски и близкоизточни купувачи на много големи яхти (с дължина над 75 м.) продължават да правят поръчки. Средният размер на поръчваните яхти също продължава да нараства. Повечето почитатели на яхтите в САЩ, които купуваха 36-метрови и 45-метрови яхти в пиковите 2007 и 2008 година все още не са се върнали на пазара.

Според някои ръководители от яхтената индустрия по-бавните темпове на продажбите в момента представляват един по-нормален пазар и че годините на бума са били един изкуствен балон надут от задължения, спекуланти и клиенти, които поръчвали множество яхти с цел препродажба.

"2007 и 2006 г. положението не беше нормално," казва Хенк де Врийс, главен изпълнителен директор на Feadship DeVries Group. "Положението се завръща, но не мисля, че можем да очакваме нова 2007 г., или поне не още доста дълго време."