България запазва 59-а позиция в света по наем на квадратен метър за магазин на главна търговска улица, показва изследването Main Streets Across the World на международната компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield, представено от българската фирма Forton - партньорът й за България и Македония.

В проучването, проведено за 25-а поредна година, са сравнени 64 страни по данни към средата на 2013 г. Макар че общо са разгледани 334 локации, всяка от страните участва в класацията само с най-популярната си търговска улица.

За бул. „Витоша“ в София наемът е 40 на кв.м евро месечно, без промяна в сравнение с година по-рано. България запазва мястото си и го дели с Македония, която за първи път влиза в проучването. От европейските страни единствено естонската столица Талин има по-нисък наем – 30 евро на кв.м.

България слиза последователно в класацията, в която заемаше 26-ото място през 2006 г. с наем 120 евро на кв.м.

„Позицията на София отразява тенденцията на спад на наемите, която наблюдавахме до 2012 г. Тя беше естествен отговор на нарасналото предлагане на търговски центрове и засиления интерес на потребителите към тях. Видяхме отлив на търговски марки и посетители от центъра, но през последните 12 месеца тенденцията се променя. Бул. „Витоша“ се възстановява и наемите се стабилизираха.

Новината може да се окаже положителна, защото за международните вериги се появява възможността да имат магазин на софийската главна търговска улица при едни от най-изгодните наеми в Европа”, казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.

Според Генев извършената реконструкция на булеварда и освобождаването на подходящи като размер помещения са още предпоставки за повече сделки с международни марки.

„Увеличеният брой на ресторантите и кафенетата възстанови потока от посетители. Част от банките и телекомите, както и някои местни търговци, които заемаха големите квадратури, се оттеглиха. Виждаме, че интересът към техните площи е силен. Откриването на H&M на 14 ноември е категорично потвърждение за него“, казва Росен Генев.

Същата тенденция е отчетена и от партньорите на Forton - Cushman & Wakefield. Консултантите отбелязват, че макар и с малък дял от пазара, районът около улиците „Съборна“ и „Леге“ в центъра на българската столица се е оформил като мястото за предлагане на мода и бижутерия от висок клас. „Вследствие на това там наемите са до 40% по-високи от типичните на бул. „Витоша“, казва Росен Генев.

За втора поред година районът Коузуей Бей в Хонконг окупира върха на класацията с месечен наем 2082 евро на кв.м. На второ място е Пето Авеню в Ню Йорк, чието 11-годишно лидерство беше прекъснато едва в миналогодишното издание на проучването.

Наемите по основните търговски улици в света са нараснали с 3.2% в сравнение с миналата година. В 85% от локациите те са останали непроменени или са нараснали.

„Пето Авеню и Коузуей Бей запазиха титлите си на най-скъпите локации за търговията на дребно в света. Наблюдавахме растеж в почти всички от топ градовете по света в момент, в който международните марки продължиха да се конкурират за най-добрите позиции на най-търсените търговски улици“, коментира Джон Стракан, глобален директор за търговски площи в Cushman & Wakefield.

„Икономическите рискове за 2014 г. се запазват, но условията се очаква постепенно да се подобряват на повечето пазари. Натискът на търговците към най-добрите и най-търсени местоположения ще продължи. Но ограниченото предлагане и по-високите разходи за наем ще създадат препятствия за някои марки, което ще накара част от тях да се обърнат към алтернативни локации в близост до основните търговски артерии“, казва Мартин Махмути, старши анализатор за Европа в Cushman & Wakefield.