Центърът на София стана частен паркинг
Вериги, кашпи, пана, кошчета или бутилки. Тези предмети, но с нестандартно приложение, може да бъдат видени при всяка обиколка в центъра на София и влизат в употреба, за да осигурят паркомясто.
215 са иззетите незаконни съоръжения от началото на годината до момента, сочи справка на Центъра за градска мобилност. Хиляди предмети обаче продължават да пазят паркоместа в малките улички, около кооперации, магазини и офиси, превръщайки центъра в незаконен частен паркинг.
Според процедурата, за да бъдат премахнати тези съоръжения, нарушението първо трябва да бъде констатирано от Столичния инспекторат. След проверки от бул. "Дондуков" са иззети метални парапети, заключващи се скоби от улиците "Йоан Екзарх", "Нишава" и "Проф. Д. Атанасов", бетонови заграждения от ул. "Тулча", падащи стълбчета пред гаражи на ул. "Позитано", заключващи се вериги от ул. "Луи Леже" и др.
Въпреки това на всеки ъгъл в карето от университета до Орлов мост, например, има поставени кашони, стари гуми, решетки и всякакви съоръжения, които пазят определено паркомясто, показа проверка на "24 часа".
Борбата за осигуряване на собствено място обаче често не се изразява само в поставянето на щайги, но и в премахване на поставените край тротоарите антипаркинг стълбчета. За изтичащата 2013-а са изкъртени над 1070 съоръжения в двете зони за паркиране, които пречат на шофьорите да завземат трасетата на пешеходците.
Според статистиката най-много посегателства има в по-евтината зелена зона. От улици там са изпочупени 628 колчета, а от синя - 459. В нито един от случаите обаче нарушителите не са хванати. От Центъра за градска мобилност обясниха, че вандалските прояви се случват през нощта.
За да възстанови изпочупеното, ЦГМ е обявил обществена поръчка за 12 600 антипаркинг стълбчета - черно-бели, поцинковани и полимербетонови. Те трябва да заменят липсващите, освен това ще се използват за подмяна на повредените, амортизираните и за улици, по които все още няма съоръжения, ограничаващи на паркирането.
Тази бройка трябва да стигне за следващите 2 г. За същия период са и поръчаните 5090 табели.
Заради износване пък напролет цветната боя, която указва началото и края на синята и зелената зона по улиците, ще бъде опреснена. За целта от ЦГМ са заявили доставка на синя боя за 3600 кв. м, зелена - за 800 кв. м, и бяла - за 2100 кв. м.
Пълно заличаване на паркоместата около Народния театър "Иван Вазов" пък започна вчера сутринта Центърът за градска мобилност. То бе предизвикано от акция на студенти от УАСГ срещу паркиране и в Градската градина около театъра.
То пък стана възможно, след като общината премахна незаконна бариера за обособен паркинг. В момента достъпът на автомобили е ограничен с антипаркинг колчета, осигурен е достъп до входовете на театъра само за доставки.
Автомобилите загрозяват паметник на културата, категорични бяха бъдещите архитекти.
Паякът хапе яко в кварталите, вдига по 23 коли на ден
Между 350 и 400 скоби на ден поставят на паркирани в синята и зелената зона за паркиране в София контрольорите от Центъра за градска мобилност, сочи справка по искане на "24 часа".
Според статиската броят на нарушителите е средно със 100-130 по-малко в сравнение с 2012 г. От началото на годината до края на октомври са поставени 85 497 метални шини. Постъпленията от санкциите за поставени скоби за изминалите 11 месеца на годината са 2.3 млн. лв. Паякът пък е донесъл приходи от 1.6 млн. лв.
Вижте най-скъпите места, на които можете да паркирате
За да засили контролът обаче, ЦГМ ще купи още 12 автомобила, с които контрольорите ще обикалят зоните за паркиране и ще поставят скоби на нарушителите. Според обществената поръчка прогнозната стойност на новите коли е 220 000 лв. Доставката на превозните средства ще бъде реализирана догодина.
Средно всеки ден от двете зони се репатрират по 10 автомобила, като от началото на годината паяци са вдигнали общо 3267 коли. Шофьорите, паркирали в по-скъпата синя зона, се оказват по-стриктни от тези, предпочели зелената, сочат данните.
За разлика от центъра обаче масови нарушения с паркиране на забранени места и зелени зони са регистрирани в кварталите. От началото на годината до края на октомври паяците са вдигнали 23 913 коли извън центъра, или близо по 2400 автомобила месечно. Според сметките средно всеки ден от кварталите се вдигат по 23 автомобила.
6.9 млн. лв. са платили софиянци, за да паркират в зоните, като до момента са изпратени над 7 млн. есемеса. Логично шофьорите предпочитат по-евтината зелена зона, като за спиране в нея са изпратени с почти 2 млн. есемеса повече спрямо тези за синя.
Всяко четвърто място в синята зона стои празно, сочи статистиката за средната дневна натовареност. Според нея се ползват 77% от местата за паркиране. Между 18 и 20% от местата в зелената зона пък остават незаети всеки ден.
Първи осъден за счупена скоба
Първата присъда за повреждане и опит за кражба на поставена скоба в София вече е факт. Случаят се разиграл на 4 април 2011 г. на ул. "Княз Борис". Мъж опитал да свали поставената на колата му скоба и да я прибере, без да си плати.
Центърът за градска мобилност обаче завежда дело срещу него. Решението е шофьора да плати скобата, която струва 112.32 лв., и още 39.88 лв. за ключалката. Той трябва да покрие и 200 лв. адвокатски възнаграждения, 115 лв. разноски и 16 лв. такса за документи.
Ремонт на "Цариградско" и "Раковски" напролет
10 булеварда в София ще бъдат ремонтирани основно напролет. Първи в списъка са "Цариградско шосе", "Ботевградско шосе", "Никола Мушанов" и ул. "Г. Раковски". В нов асфалт по тях, ремонт на 8 моста и на квартални улици общината ще вложи 123 млн. лв., съобщи зам.-кметът по транспорта Любомир Христов на семинар за бюджета на София в Правец.
Изграждането на кръговото кръстовище на 2 нива по Лъвов мост и естакадата при булевардите "България" и "Гешов" също тръгва през 2014 г., но няма да бъде завършено до края на годината.
Асфалт ще смени паветата на Руски паметник през лятото, почва и разширяването на бул. "Т. Каблешков". С 2 млн. лв. ще се изгради център за управление на трафика, който ще регулира светофарите чрез датчици по най-натоварените 15 кръстовища.
Близо 1/3 от софиянци са се придвижвали с метро тази година, 40% - с автобуси, 20% - с трамваи.
1/5 от местата в синята зона стоят празни всеки ден, в зелената - всяко четвърто. Първите 3 паркомата за плащане в двете зони ще се монтират догодина около пл. "Ал. Невски" и "Ал. Батенберг". Те ще се зареждат със соларни батерии. Ако този метод на плащане на паркирането проработи, ще бъдат купени още устройства.
56 км канализация и 20 км водопроводи ще бъдат изградени през 2014 г. в Суходол, Банкя и "Сливница - Люлин", обяви зам.-кметът по инвестиции и строителство Ирина Савина. Ще се ремонтират и 7 фонтана, включително този пред Президентството.