Най-необикновените тунели
Автомобилните тунели, както и мостовете, се строят, за да спестят време, бензин и нерви на шофьорите, както и да предотвратят евентуални инциденти. Но тяхното създаване изисква значителни ресурси и усилия. Поради тази причина мостовете, които ще ви покажем, с основание са гордост за създателите им:
Тунелът до село Гуолян
Китай
Построен през 1977 г.
Дължина: 1.2 километра
Тунелът е забележителен с това, че е прокаран през скалата за рекордно кратък срок. До 70-те години жителите на китайското село Гуолян имали връзка със света само по малка стръмна стълба, изсечена в скалата. Властите не обръщали внимание на многобройните им молби и петиции и тогава 350-те жители решили да се справят със собствени сили.
Те решили да построят тунел, който да свърже селото с намиращото се наблизо шосе. Новоизпечените строители нямали опит, нито инструменти, но въпреки това за 5 години успели да прокарат път през скалата към останалия свят, по който доставки до селото да се правят с автомобил вместо на гръб, както било по-рано. Нещо повече необичайното съоръжение влязло сред забележителностите на провинция Хенан.
тунел Лаердал
Норвегия
Построен през 2000 г.
Дължина: 24.5 километра
Тунелът е забележителен с това, че е най-дългият пътен тунел в света. Той свързва норвежката столица Осло с град Берген. Неговото строителство също продължи пет години и струваше 120 млн. евро. Освен с дължината си, тунелът е забележителен с това, че в него са разположени три равно отдалечени една от друга пещери, които фактически делят тунела на четири части. За да се различават осветлението в самия тунел е бяло, а в пещерите – тюркоазено, с жълти светлини по края, имитиращи залязващо слънце. Така властите се опитали да върнат вниманието на поразсеялите се от монотонното пътуване пред тунела водачи, както и да успокоят пътниците от клаустрофобичното впечатление
На всеки 250 метра в тунела има паник бутони, с които може да се повика пожарна и полиция, а специален център се занимава с наблюдение на тунела.
Вижте още: Най-дългите тунели под вода
Tokyo Bay Aqua-Line
Япония
Построен през 1997 г.
Дължина: 14 километра
Това е най-удивителната комбинация от пътен мост и подводен тунел в света. Мостът, който свързва двата бряга на Токийския залив ежедневно поема трафик от 33 млн. жители.
Реализацията на проекта отнема 32 години, 23 от които заело само проектирането и едва девет -строителството. Когато през 1997 г. обектът е завършен, цената му вече достига 11.2 млрд. долара.
Движението започна по 4.4-километровия и се спуска под водата от изкуствен остров платформа, на който има развлекателен център, хотел и ресторант. Подводният тунел сдължина 9.6 км е четвъртият най-дълъг в света подводен мост. Вентилацията се осъществява благодарение на специална постройка, подобна на платноходка. Тя буквално улавя бриза в пристанището и го спуска под водата.
Вижте още: Най-опасните пътища в Европа
Gate Tower Building Osaka
Япония
Построен през 1983 г.
Няма данни за дължината
Това е единственият автомобилен тунел в Япония, който преминава през сграда. Тунелът бв Оскака е забележителен пример за компромис между интересите на местните жители и строителите на търговски имоти. В началото на 80-те години се установило, че на мястото, на което трябвало да мине голям път, има проектирана 16-етажна офис сграда, чието строителство вече тече.
Нито властите, нито строителите били съгласни да отстъпят от своя проект и така се стигнало до оригиналното решение на проблема тунелът да преминава през самата кула. В действителност самата пътна конструкция няма никакво съприкосновение с офис сградата. Трасето минава между петия и седмия етаж, като е обвито със специален „кожух“, поемащ вибрациите и изолиращ шума от автомобилния трафик.
Големият бостънски тунел
Бостън
Построен в 2007 г.
Дължина: 5.6 километра
Бостънският мегапроект за тунел, който да разтовари трафика в центъра на града, е най-скъпият и проблемен пътен проект в историята на САЩ. Бостън имал сложна и заплатена улична мрежа далеч преди появата на автомобилите, а след революцията на Форд, трафикът постепенно станал наистина непоносим. Така се появила идеята за магистрален път с шест платна, който да пресича центъра на града. Той обаче също се оказал недостатъчен и властите решават да я разширят до 8-10- лентов път, като същевременно я приберат под земята.
Основната фаза от строежа се простира между 1991 и 2007 г., но част от строителните работи продължават и до днес. Строителите се сблъскват с много както предвидени, така и непредвидени препятствия, както природни, така и човешки, като например градската канализация.
Изкопаното количество земя достига над 12 млн. куб. М, което би стигнало да бъдат заринати 10 футболни игрища с трибуните. Очаква се, че проектът ще се изкупи през 2038 г.