На днешния ден точно преди 10 години Марк Закърбърг пуска сайта TheFacebook.com от стаята си в общежитието на Харвард.

Тогава той едва ли е предполагал, че дава живот на онлайн компания, която ще се превърне в неделима част от живота на почти всеки интернет потребител. Facebook претърпя доста бурно развитие през тези 10 години, което пък направи Закърбърг един от най-младите милиардери в света, а всеки втори човек в света, които ползва интернет, е потребител и на социалната мрежа.

Вижте няколко известни и не толкова известни факти и трикове за Facebook през годините, подбрани от Daily Mirror и Think Digit:

Знаете как да „харесвате“, да сръчквате, да поствате и да споделяте, но знаете ли как да обърнете Facebook наобратно?

Или какво е общото между социалната мрежа и Ал Пачино.

Вижте няколко неща, които може би не знаете за Facebook.

Пиратски Facebook

Ако отидете на Настройки>Език и изберете English (Pirate) ви предстоят доста интересни моменти.

"Home port", "Captain's Log" и "Bottle o' messages" със сигурност ще освежат вашия News Feed.

Когато пък ви омръзне, просто можете да "Напуснете кораба."

Вижте още: Еволюцията на Facebook

Facebook наобратно

Инженерите във Facebook определено са се забавлявали, когато са задавали възможностите за избор на език на сайта.

Ако "Пиратския език" не ви харесва особено, тогава можете да се посмеете с "Facebook наобратно" или да си направите шега с приятелите си.

Отново на настройки за езика можете да изберете English (Upside down), за да обърнете Facebook наобратно. Буквално.

Белязаният Facebook

Преди редизайна на Facebook през 2007 г. заглавната страница на социалната мрежа е съдържала стилизирана снимка на младия Ал Пачино.

Не е ясно дали Тони Монтана знае, че неговият образ е бил използван.

F***book

Британската Лора Майкълс създава групата "I Need Sex" през 2008 г.

В рамките на 10 минути тя вече има 35 члена и привлича общо 100 мъже, като тя твърди, че е спала с 50 от тях.

Майкълс се самообявява за "прострастена към Facebook секса" и казва, че групата й помогнала да "задоволява собствените си желания“.

Генератор на имена

Знаете ли, че ако напишете @[4:0] в коментар или пост, излиза името на Марк Закърбърг?

Този код е начинът, по който Facebook намира потребителските имена. Закърбърг е под номер 4 след три тестови профила.

За да откриете вашия, отидете на своя профил и заменете "www" с "graph" в url-а. Номерът е вторият ред.

Обезглавеният Кристофър Пътнам

Ако напишете ":putnam:" в чата във Facebook или в коментар, ще видите умалена снимка на инженера от Facebook Крис Пътнам.

Странно е, но го има и до днес. Опитайте.

Ако пък напишете потребителско име от Facebook между двойни скоби [[…...]], то се трансформира в умалена версия на профилната снимка на този потребител.

Анти Facebook

Facebook притежава редица домейни, които са против социалната мрежа, между които I hate the Facebook like button, Like button sucks и I hate Facebook credits.

Има причина Facebook да е в син цвят. Чудили ли сте се някога защо най-голямата социална мрежа е в различни отенъци на синия цвят? Това е така, защото Марк Закърбърг страда от форма на далтонизъм и вижда най-добре именно синия цвят, според CNN.

Facebook отчита 1.23 милиарда потребители месечно. Цифрата е умопомрачителна. Това е приблизително една шеста от населението на Земята. От тях 945 милиона активни потребители влизат във Facebook през мобилни устройства.

Над 80 млн. индийци ползват Facebook. По данни на eMarketer Индия е вторият най-голям пазар на Facebook с 84.9 милиона потребители към края на 2013 г.

Не е изненадващо, че най-големият пазар на социалната мрежа е САЩ със 146.8 милиона потребители. Facebook не публикува подробни данни за потребителите си, но 81% от дневните потребители не са от САЩ и Канада.

Онлайн рай за рекламодателите. Напоследък може би забелязвате много реклами във Facebook. Това не е изненадващо. С толкова много харесвания, нехаресвания, демография, приятели и какво ли още не Facebook бързо се превръща в рай за онлай рекламодателите.

По последни данни към декември във Facebook има над 1 млн. активни рекламодатели и 25 млн. страници на малки компании към ноември. Няма отърваване от тези реклами.

Никой не знае какво е „сръчкването“, дори и Facebook. Ако потърсите в помощния център на Facebook, там просто е обяснено как действа "сръчкването", но няма определение какво точно е то.

Според книгата The Facebook Effect, Закърбърг е дал следния отговор на запитване за сръчкванията във Facebook: “Решихме, че би би било забавно да създадем функция, която няма конкретна цел. Така че играйте си с нея, защото няма да получите обяснение от нас."

ВИжте още: Можете ли да повярвате колко фенове имат тези Facebook страници?

Социалната мрежа вече не е толкова популярна сред тийнейджърите. На фона на огромния възход на Snapchat се заговори, че Facebook вече не е толкова популярен сред “по-младите потребители.”

Консултантската компания iStrategy Lab представи доклад през миналия месец, който потвърди тази тенденция. Facebook има с над 4 милиона по-малко потребители, които са на училищна възраст и с близо 7 милиона по-малко потребители в студентска възраст в сравнение с 2011 г.

Това вероятно е така, защото все повече възрастни харесват социалната мрежа. Част от проблема на Facebook със загубата на потребители сред тийнейджърите е, че в момента във Facebook има повече възрастни, от когато и да било.