Все повече разработени бизнеси са обявени за продан. Справка от Агенцията по вписванията показва, че през миналата година в несъстоятелност са изпаднали над три пъти повече фирми спрямо кризисната 2008 г.

От началото на кризата до сега броят на фирмите в несъстоятелност нараства значително. През 2008 г. фалит са обявили близо 250 фирми, а през 2011 г. банкрутите вече са два пъти повече.

Рекордните нива на предприемачите в затруднение обаче са регистрирани през миналата година - в несъстоятелност са обявени 820 фирми. 2014 г. също започва ударно - 69 фалита само до края на януари, съобщава bTV.

Дали очакваното от всички съживяване на икономиката ще обърне тенденцията - ще може да се каже едва в средата на годината. В момента обаче в интернет продължава продажбата на работещи офиси, магазини и предприятия.

Поне 200 са обявите за продажба на бизнес в България. Практика е, за да избегнат фалита или притиснати от банките, собственици да разпродават активите си на цена по-ниска от реалната.

Най-често се продават хотели, строени преди кризата. Именно „пукането" на строителния балон надува значително и броя на фалитите през 2012 г.

„Нямаха бизнес планове - това са по-скоро малки обекти. Мениджмънтът е на ниско ниво и с тези обекти в момента има сериозно проблеми. Иначе ръстът при туристическия бранш е постоянен”, коментира Добромир Ганев, представител на Националното сдружение за недвижими имоти.

Сериозно ударен от кризата е и ресторантьорският бизнес - механа край Разлог, например, се продава заедно с парцел от декар и половина за 450 000 евро.

„Продаваме го, защото вече не става нищо в тая България. Банките притискат, как да не ни притискат. Аз съм дал такава цена, че ако го продам, връщам си на банката всичко, откачвам се от нея и живи и здрави да са, това е. И заминавам, взимам си жена си и заминавам за чужбина”, заяви собственикът Димчо Сланчев.

И все пак - не всички продажби на фирмени активи са заради финансови затруднения. Често например се продават оборудвани салони за красота, офиси или закусвални заради разширяване на бизнеса.

„По-добрата практика е, ако се продава бизнес, той да се продава, когато е в своя връх, тогава цената, която можете да получите, е съвсем различна печалба. За съжаление, в България не винаги 100% от бизнеса е бял”, коментира Добромир Ганев.

Така доказването на печалба от бизнес за продан понякога е невъзможно, а сделката е въпрос на доверие.

От разпродаване на вещи на длъжници през миналата година данъчните са събрали близо 11 млн. лева .От приходната агенция не отчитат промяна спрямо предходни години.

Иначе на сайта на НАП и в момента се качват обяви за продажба чрез таен търг на имоти, леки коли и земеделска техника. Заради непогасени задължения към банки пък частните съдебни изпълнители разпродват луксозни имоти, които често са на по-ниска от пазарната им цена.