Кои автомобилни компании возиха олимпийците досега?
Олимпиадата е не просто спорт, но също и упорита работа по организиране на мероприятието, включително невъзможна без автомобили. За повече от 50 години най-големите корпорации се конкурират в подпомагане на това важно спортно събитие, а ние ще ви разкажем кой е постигнал най-голям успех:
Веднага след възраждането на Олимпийските игри спортистите самостоятелно трябвало да решават всички проблеми, свързани с придвижването в рамките на града, в който се провежда събитието. В края на 40-те години за тази цел вече започнал да се осигурява транспорт, но съвсем случайно - с каквото има. Ситуацията се променя драстично на Олимпийските игри през 1956 г. в италианския град Кортина Д'Ампецо, когато Fiat получава специална държавна поръчка да поеме транспортната услуга. Това изисква не само 285 превозни средства от всички видове, но и 196 скутера, както и няколко трактора.
Точно 50 години по-късно, по време на Олимпийските игри в Торино, автомобили Fiat отново наводниха кварталите около стадионите. Форматът на събитието вече е разширен значително и италианският концерн трябваше да се впрегне повече от 3000 броя на всички видове превозни средства, от леки коли до лекотоварни товарачи и коли за президентския кортеж. Специално за събитието концернът пусна нов модел - Fiat Sedici, който журналистите веднага нарекоха олимпийски.
Но неоспорим шампион по отношение на Олимпийските игри е General Motors. На почти всички олимпийски игри, проведени в Съединените щати и Канада - през 1976, 1984, 1996 и 2002 година, спортистите се возят изключително на Buick, Pontiac, Cadillac, Oldsmobile и Chevrolet. Разбира се, има и изключителни модели - например, за Игрите през 1984 в Лос Анджелис е пусната специална версия на Buick - Buick Century Limited Edition
На снимката горе: олимпийски Chevrolet Avalanche, оборудван за пренасяне на олимпийския огън на Игрите в Солт Лейк Сити.
А как стои въпросът в Азия? На Олимпийските игри през 1964 г. в Токио всички коли са японски, въпреки факта, че по това време производството в страната все още не е на нивото на нуждите на такова глобално събитие. Мобилизирани са 250 автомобила на Nissan и неговото дъщерно дружество Prince, 86 - Toyota и спомагателно оборудване с марка Mitsubishi.
На Олимпийските игри в Сеул през 1988 г. се оказва неочаквано, че Hyundai има готовност да осигури всички автомобили, необходими за игрите, с изключение на лимузините, които пък са поръчани от Mercedes-Benz.
Вижте още: Автомобилните производители, които превзеха небето
В същото време корейските и японски автомобили успяват да се представят прекрасно на чуждо поле: Олимпийските игри в Сараево - 1984 са напълно обезпечени от Mitsubishi, през 1996 г. Nissan предоставя за Игрите в Атланта толкова коли, които и GM, а пъргавите Hyundai Getz наводниха тесните улици на Атина през 2004 година
На Олимпийските игри в Москва през 80-та естествено е мобилизирано цялото съветско производство. В допълнение към стандартните превозни средства за транспортиране на спортисти, съдии и гости на събитието, са разработени някои много интересни дори и спрямо днешните стандарти модели. Ярък пример за това е RAF-2910. Лимузината, с която били превозвани съдии, имала целия необходим комфорт като хладилника, шумуизолация и изненада- по-малко автомобилни газове.
В наши олимпийската звезда свети най-ярко за Volkswagen. Интересното е, че пнарез последните Летни олимпийски игри в Пекин, Volkswagen Group China е предоставила за нуждите на местния организационен комитет повече от 6 000 000 автомобила, които бяха в основата на четирите най-популярните моделач в Азия - Sagitar (Jetta), Magotan (Passat), Tiguan и Touran. В допълнение към това имаше и Volkswagen Beetle, всеки от които получи уникален дизайн
Зимни олимпийски игри в Сочи също се подкрепят от Volkswagen. Сред местните компании в конкурса участваха и GAZ, и АвтоВАЗ и чуждестранните кандидати като Volvo и Toyota. Точната стойност на договора не бе оповестена, но е малко вероятно да е по-малко от 100 милиона долара. Известно е, че 40% от сумата се предоставя от печелившата компания в пари, а останалата част – в автомобили.
За Олимпиадата беше пусната лимитирана колекция Volkswagen Polo, Jetta и Tiguan, получи префикс Sochi Edition.