Строители искат мостове вместо тунел през Кресна
Строителни инженери и представители на бранша поискаха по-евтин вариант за изграждането на лот 3 на „Струма” през дефилето при Кресна, научи „Монитор”.
На среща, организирана от Камарата на строителите в България (КСБ), те са се решили да изпратят писмо до регионалния министър с искане за нови анализи на приетите досега варианти на проекта.
Те твърдят, че дългият 15 км тунел, част от отсечката, не трябва да бъде изграждан, защото ще е скъп и ще излезе над 1.5 млрд. лв., а с виадукти цената можела да бъде над 2 пъти по-ниска.
Според проф. Илия Иванчев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) преди десетина години е бил разглеждан вариант само с естакади над долината на река Струма. „Намесиха се обаче природозащитниците, защото по време на строителството по този начин щяла да се съсипе природата, и този проект беше отхвърлен”, поясни експертът.
„Теоретично има и друга възможност трасето на магистралата да се предвиди нависоко в планината, за да се избегне дефилето, но не знам защо този вариант не е бил разглеждан. Рекордно дългият тунел ще струва скъпо, особено експлоатацията му”, смята професорът.
По думите му преди години, когато се е изграждала автомагистрала „Хемус”, е било отхвърлено предложение за 5-километров тунел заради високите разходи за електричество за вентилацията му.
Инж. Валентин Трашлиев, председател на УС на Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС), смята, че е могло наистина да се търсят други варианти, но приетият с дългия тунел е одобрен от Еврокомисията.
„Ако тръгнем сега да го променяме, може да изгубим еврофинансирането”, каза той. „За проекта вече има и екооценка. Не е лошо желанието на колегите строежът да се разбие на няколко малки тунела защото иначе ще дойде голям играч и ще вземе обекта.
От екологична гледна точка обаче тунелът е по-удачен, а и изграждането на естакади не е по-евтино от подземното съоръжение. Поддръжката на мостовете и виадуктите също изисква много средства. Не бива да забравяме, че по света все повече се строят тунели и така се решават комуникационни проблеми”, поясни експертът.
По време на обсъждането на идейния проект на лот 3 на „Струма” в средата на март строителни инженери също се изказаха срещу дългия тунел. Одобрената вече от ЕК апликационна форма за автомагистралата към Кулата обаче прави промяната на проекта почти невъзможна, смятат от транспортното министерство.
Плановете са най-късно до средата на 2015 г. да бъдат обявени търговете за изграждането на “Струма” от Благоевград до Сандански. Геоложките проучвания по трасето на лота трябва да завършат за 10 месеца и са разделени на 2 етапа.
Идейният проект за отсечката предвижда и 6 площадки за отдих, като 4 от тях ще бъдат от двете страни на големия тунел. Те ще се използват при аварийни ситуации за спешна евакуация на пострадали и транспортиране на спасителни екипи.
В самото подземно съоръжение на всеки 900 м ще има пътни връзки между двете тръби за автомобили, а на всеки 300 м - и за пешеходци, които ще осигуряват при нужда лесен достъп на аварийните автомобили и бърза евакуация на хората.