За съжаление по време на кампанията за евроизборите, зад която прозира вътрешна кампания, няма почти никакви икономически диспути и не се обръща достатъчно внимание на икономическите теми, които се решават на ниво Европейския съюз. Това заяви Лъчезар Богданов, управляващ партньор на Industry Watch Group, в първия панел „Икономическите перспективи пред България” по време на форума „Шумът на парите’2014”.

Според него показателен е въпросът как си кореспондират икономическите послания на правителството и посланията на партиите, които го подкрепят.

Според Богданов има дисонанс, например посланията на БСП имат малко общо с документи на правителството като средносрочната фискална рамка, приета само преди около две-три седмици, конфергентната програма за приемане на еврото, националната програма за реформи, т.е. там където правителството заявява какви са проблемите за функционирането на българската икономика и посочва как можем да се възползваме от общия пазар на ЕС.

Според Богданов акцент трябва да се постави върху действията и посланията на правителството, защото изпълнителната власт е тази, която взема решенията и влияе върху икономическата среда.

Дори да има край на рецесията, начинът, по който занапред ще се харчат пари, ще бъде различен, заяви по темата за макроикономическата среда Лъчезар Богданов и допълни, че свиването на изкривените и раздути публични разходи все още не е приключило.

Растежът преди кризата води до инвестиционен бум, който не е свързан с условията, които предлага конкретната бизнес среда. Българският бизнес се възползва от този инвестиционен интерес, независимо от действията на българското правителство, обясни Богданов. Според него обаче кризата е променила ситуацията и днес българският бизнес трябва да се състезава, а в остра конкурентна среда вътрешната политика и действията на правителството имат значение.

Като илюстрация на тази теза и по повод темата за кредитната среда Богданов цитира Марио Драги, президент на Европейската централна банка, който твърди, че ако някой трябва да направи завод и да наеме хора, колкото и кредити на света да има, ако средата е лоша и има много регулации, банките и ЕЦБ не могат да повлияят на този процес. Това е задача на правителството, което трябва да стимулира инвестициите.

Според Богданов първата стъпка е направена и темата за икономиката в приоритетите на правителството и политиците вече е поставена. Втората стъпка е да се работи по реалните проблеми, а например в България не съществува проблем със свърхспестовността.

Липсата на потребление и спестовността е видна навсякъде, освен в статистиката, коментира Богданов по темата за депозитите. По статистически данни вътрешното потребление е паднало само за пет тримесечия за шест години, но видимо се сриват инвестициите в основен капитал.

Когато се види статистиката за депозитите, хората си казват, че те растат и българите едва ли не забогатяват. Не бива обаче да се пропуска, че по света хората не спестяват само в депозити, допълни Богданов. Ако се погледне глобално българите харчат повече от това, което произвеждат, в сравнение със същото съотношение в Австрия, Германия, Холандия например, там се пести повече, заделя се повече и са по-спестовни.

Сега трябва да мислим повече за инвестиции, заяви Богданов и допълни, че в поведението на правителството се наблюдава един странен песимизъм. При всичкото говорене за излизане от кризата правителството залага прогноза за преките чуждестранни инвестиции, която е почти равна на това, което е било постигнато последните няколко години, посочи Лъчезар Богданов и определи това като необясним песимизъм или примирение.

Според него в тази тема трябва да се вложат повече усилия, да има дебат и когато се правят анализи фокусът да пада върху това не какви са намеренията на политиците и държавниците, а върху това дали така предложените стратегия или закони ще постигнат поставените цели. В този процес и публиката трябва да е активна страна, която да притиска правителството и парламента, заяви още Богданов и допълни, че често общественият дебат е твърде повърхностен.

Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.

Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.