14 дни без кола заради градушката
Минимум 14 дни се чака за доставка на ново стъкло за автомобила след градушката. Толкова трае и ремонтът в автобояджийски сервиз за изправяне на огънатите ламарини, показа проверка на "Стандарт".
Леденото торнадо в София във вторник нанесе щети на над 50 000 автомобила, като повече от 10 000 са с изпочупени стъкла и фарове. Заради природното бедствие отпускарските планове на мнозина софиянци са пред провал.
Още от ранни зори вчера се образуваха огромни опашки пред офисите на застрахователните компании от шофьори с изпотрошени коли. По-голямата част от чакащите бяха със счупени предни и задни панорамни стъкла, имаше много хора, останали без фарове, стопове и други повреди от ледените зърна.
С надупчени и огънати ламарини бяха почти всички автомобили в столицата. Почти всички застрахователни компании обявиха, че удължават традиционния срок, в който клиентите могат да заведат щетите си. Сроковете варират от две седмици до месец или без ограничения, както предлагат от "Бул Инс" и "Армеец".
Заради струпването на стотици хора и автомобили пред застрахователните офиси се бяха образували и големи задръствания, което към обедните часове наложи и намесата на КАТ. На много места организацията не бе на ниво и чакащите спореха помежду си за реда.
Някои прибягваха до саморегулация с номерца, на други места от самите застрахователни дружества раздаваха номера на опашката, за да може всеки да пази реда си. Не бяха малко и скандалите, на места се стигна и дори до бой между нетърпеливи шофьори.
Повечето от софиянци си бяха взели отпуск, за да могат да заведат щетите по автомобилите си. Вчера средно на опашка се чакаше между 2 и 5 часа. Пред сервизите за смяна на автомобилни стъкла също имаше огромни опашки.
От "Кобра", един от най-големите и популярни в София, вече записваха хора за следващия ден, като по обяд записани бяха близо 200 автомобила, а до същия час на деня от сервиза бяха успели да обработят едва около 80 коли.
"Трудно е, но се опитваме да помогнем на хората, според силите и възможностите си. Има достатъчно стъкла, но просто физически няма как да обработим толкова много коли. Средно за около 1 час се поставя стъкло на кола, а един работник за деня може да постави не повече от 8 - 9 стъкла", обясни пред "Стандарт" управителят на "Кобра" Георги Йотов.
В тенекеджииските работилници пък вече приемат заявки за ремонт на коли от 1 август нататък. Майсторите доволно потриват ръце, тъй като не помнят такъв наплив от коли с огънати ламарини от години. "Връщаме клиенти, защото не можем да смогнем, препращаме ги към наши колеги или записваме за след месец, два", обясни тенекеджия.
Голяма част от шофьорите недоволстваха от сроковете, с които работят както застрахователи, така и сервизи, тъй като им предстоят летни отпуски и пътувания. "Обясниха ми от сервиза, че колата ще е готова до един месец, а аз трябва да пътувам за морето след две седмици", вайкаше се софиянец.
Друг след два дни щял да пътува до Гърция, а е със счупено стъкло и се надява до петък сутринта да се справи със ситуацията, за да може да замине със семейството си.
Дълга опашка имаше и в района на "Военна рампа", където е мястото за огледи на ДЗИ. Там се стигна и до скандал между чакащите, тъй като се бяха образували две опашки - едната откъм "Орландовци", а другата откъм надлез "Надежда" и спорът беше кои са се наредили първи.
От ДЗИ обясниха, че удължават срока за оглед до 25 дни. Пред офиса на "Булстрад" на бул. "Константин Величков" също се извиваше дълга опашка от коли. От компанията успокояваха клиентите си, че имат един месец за завеждане на щета.
Най-малка бе опашката пред "Виктория", където приемаха уведомления за щети и декларация без необходимост от предварителен оглед заради извънредната ситуация с градушката. По обяд от "Армеец" обявиха неограничен срок за завеждане на щети от градушката - в удобно за всеки време, което доведе до рязък спад на опашката.
От "Бул Инс" също работят с удължено работно време и ще приемат автомобили през почивните дни до края на месеца. Там също няма ограничения за завеждане на щетите от падналия леден дъжд над София. Подобно бе положението и при другия голям застраховател "Лев Инс".
Застрахователните брокери пък обясниха, че на опашките има голям процент от хора, които не са прегледали точно клаузите си в договорите си и са с обикновено "Автокаско" или дори само с "Гражданска отговорност". Двете застраховки не покриват щети, нанесени от природно бедствие. "Има различни видове "Автокаско", най-оптималният е "Каско +", която покрива и такива щети от градушка.
Много е важно гражданинът да види точно какви клаузи има в договора, преди да дойде да се нареди на опашката. Обикновените застраховки дори и Каско, касаят само кражби и няма как гражданинът да очаква обезщетение за щетите от градушката", обясни застраховател. Опциите за покриване на щетите също са различни.
Собствениците на нови автомобили до 7 години имат възможност да получат възлагателно писмо и да бъдат обслужени във фирмените сервизи на съответните марки автомобили. Тези с по-стари коли могат да бъдат обслужени от оторизираните или доверените сервизи на застрахователя.
Имат възможност и да получат обезщетение при предявяване на фактура и сумата да им се преведе по банкова сметка. Всичко зависи от застраховката, която те са сключили.