Китайският онлайн гигант Alibaba даде повече подробности за бизнеса си в проспекта за първично публично предлагане. Компанията, която държи 80% от онлайн бизнеса във втората най-голяма световна икономика, възнамерява да набере над 15 милиарда долара, или малко под 16-те милиарда долара набрани от социалната мрежа Facebook през 2012 година.

Основната част от акциите, които ще бъдат продадени са собственост на Yahoo Inc, която закупи през 2005-та година 40% от китайската компания срещу 1 милиард долара. Yahoo ще продаде над една трета от настоящия си дял в размер на 22.6% в Alibaba.

Виж още: Защо е важно, че Alibaba излиза на борсата?

С първичното си публично предлагане Alibaba ще се превърне в най-голямата китайска компания листната на щатските пазари.

Много специалисти изразяват опасения, че дебютът на Аlibaba може да съвпадне с неблагоприятен момент на разпродажба на интернет компании, като Twitter и Amazon, който се наблюдава през последните седмици.

Прогнозите на специалистите за пазарната капитализация на Alibaba са за стойности над 200 милиарда долара, вследствие на очаквания значителен интерес към компанията от страна на инвестиционната общност.

Alibaba е осъществила транзакции на стойност 1.5 трлн. юана (248 млрд. долара), като в тях са участвали 231 милиона активни потребители в трите основни сайта на компанията. Това е повече от сделките осъществени от Amazon и eBay взети заетно. Този оборот компанията е осъществила посредством 20 884 души, работещи на пълен работен ден, което е по-малко от персонала на eBay.

„Ако компанията прехвърли бизнес-модела си и към други пазари, тя може да се превърне в глобална сила при онлайн търговията“, според Роджър Ентнър, анализатор в Recon Analytics, цитиран от Bloomberg.”Всички смятаха, че Amazon може да се превърне в подобен лидер, но с излизането на Alibaba на международните пазари, тази позиция може да бъде преосмислена, в полза на китайската компания“.

Alibaba, която е основана преди 15 години, се контролира от партньорство на 28 нейни акционера, с визия да създадат компания „за поне 102 години“.

След първичното публично предлагане партньорите ще имат ексклузивното право да номинират борд на директори.

Въпреки, че китайският онлайн гигант оперира и в други сегменти, включващи „облачни технологии“ и др., над 80% от приходите й идват от трите онлайн пазара Taobao, Tmall и Juhuasuan.

Приходите на компанията са се повишили с 62% през тримесечието октомври-декември на 2013 г. до 18.75 млрд. юана (3.01 млрд. долара). В същото време чистата печалба на компанията е нараснала над два пъти за разглеждания период до 8.27 млрд. юана.

Според някои анализатори обаче, ускорения ръст на приходите и печалбата на компанията са нестабилни.

„Компанията навлезе на пазара на онлайн търговията в Китай, в момент когато на там нямаше други играчи“, коментира Келанд Уилис, анализатор във Forrester, цитиран от Bloomberg.

До 2020 година онлайн пазарът в Китай се очаква да достигне 420-650 милиарда долара, или колкото в САЩ, Япония, Великобритания, Германия и Франция, взети заедно, според прогнози на McKinsey.

Alibaba има сериозен апетит към мобилния пазар на онлайн услуги, където среща сериозна конкуренция от страна на Tencent Holdings. Китай се очаква да има 750 милиона мобилни потребители на интернет до 2017 година. Близо една пета от онлайн покупките, осъществени през последното тримесечие на миналата година, са били осъществени през мобилен телефон.

От началото на годината китайският онлайн гигант е осъществила сделки по сливания и придобивания на стойност над 3.5 млрд. долара, сред които покупка на дял в операторът на магазини – Intime, както и мажоритарен дял във филмовото студио ChinaVision Media и др.

Справедливата цена на компанията се изчислява на около 116 млрд. долара, или под спряганите от пазарните участници нива от 152 млрд. долара.