Идват тримесечия на по-засилена конкуренция между моловете
През изминалото тримесечие пазарът на търговски площи в България е определено интересен, като инвеститори и банки започват да плащат цената на погрешно направени бизнес планове.
През април отвори Panorama Mall Pleven, на който беше даден втори шанс, след като беше придобит на публична продан една година по-рано за приблизително ¼ от дълга към финансиращата банка.
Докато плевенският проект отвори врати със значително висок процент на заетост (над 70%), то поради влошено финансово състояние Mega Mall Ruse бе затворен, а Park Mall в Стара Загора вече се контролира от банката след непогасен инвестиционен кредит, коментират от MBL/CBRE.
На привидно стабилния до момента софийски пазар с по-високо потребление и доходи сравнени с останалите области в България, конкуренцията между моловете изправи пред трудности не добре представящите се проекти.
В резултат на натрупани дългове и влошаваща се заетост, с нов собственик е първият столичен мол – City Center Sofia.
Дъщерната компания на Лондонския фонд – Revetas Capital, специализирана в изпаднали в затруднение недвижими имоти, се очаква да инвестира в репозиционирането и ребрандирането на търговския център.
Същевременно в процес на строителство са Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West Mall, чиято обща площ възлиза приблизително на 118 600 кв.м. Ако всички проекти бъдат завършени по план, в страната на всеки 1000 души ще се падат по 350 кв.м. търговски площи.
При успешна реализация на заплануваните проекти, очакванията за идните тримесечия на годината са за значително по-динамичен пазар и висока конкуренция между собствениците на търговски центрове, което ще рефлектира негативно върху обектите с по-слаб микс от наематели и по-пасивно управление.
За момента свободните площи в столицата отбелязат минимален спад (10.3%), докато в стараната се наблюдава противоположна тенденция и повишаване на свободните площи до 14%.