На пазара на търговски площи в моловете условията в момента се диктуват наемателите. Това смятат брокери, занимаващи се с управлението им.

Основната причина за недобрата конюнктура на пазара е голямото предлагане в сегмента. Днес в София отваря врати още един мол, който се намира в източния край на най-големия жилищен комплекс ж.к. “Люлин”. Отдаваемите площи в него са 20 000 кв. м, а от управляващата го фирма отчитат запълваемост с наематели от 80%.

Броят на магазините и заведенията в Mega Mall е 100. Част от тях няма да са отворени в петък за откриването му, защото наемателите все още ги подреждат и зареждат със стока.

Real4You е вложила в търговския център над 50 млн. евро. Клаус Ридерер, управляващ директор и акционер на австрийската компания, заяви, че това е най-големият й проект у нас. По думите му фирмата има още планове за България, но ще изчакат да видят как ще потръгнат нещата с мола.

Според Марианна Васева от “ЕЦЕ България” пазарът на търговски площи в момента е доста сложен, защото предлагането е много по-голямо от търсенето.

“Затова през последните години се отваряха молове с наети по-малко от половината магазини. Пазарът в момента се управлява от търговците. Те искат, освен по-ниски наеми, гратисни периоди и пълно завършване на обектите”, допълни тя.

По думите й сега вече масово договорите се сключват за срок не по-дълъг от 5 години, което е двойно по-кратък срок, отколкото преди време. Друга тенденция, според нея, е, че търговци, имали досега обекти само на оживени улици в столицата, вече се насочват към моловете.

“Това означава, че наемателите са по-подготвени за спецификата на пазара на търговските центрове, защото у нас той няма толкова дълга история. В началото на развитието му нямаше много международни играчи”, смята тя, цитирана от вестник "Монитор".

“Едва втората вълна от молове привлече повече чужди марки у нас”, казва Васева и добавя, че увеличаването на броя на кафенетата и ресторантите по главната столична търговска улица стимулира търговците да се преместват в моловете.

Според Добромир Ганев от агенция “Форос” успехът на един мол зависи от много фактори - местоположението, транспортната достъпност, концепцията му на развитие, както и броя на населението и неговата платежоспособност.

“В последните година-две в търговските центрове залагат и на развлеченията, за да привлекат повече клиенти, което е тенденция не само в България, а и в Европа, и отвъд Океана”, казва Ганев. Той прогнозира, че новите молове, които в близките месеци може да отворят врати в София, ще увеличат конкуренцията както за привличане на наематели, така и на купувачи в търговските обекти.

С най-големи шансове да отворят в скоро време в столицата са молът, строящ се на южната дъга на столичното околовръстно и търговският център на западния край на бул. “Царица Йоа­на” в ж.к. “Люлин”.