Има шефове, на които искаме да благодарим за изключителните им умения и качества, но има и такива, които, като се сетим за тях, ни изпълват с ужас и противност. Факт е, че понякога не можем да сменим шефа си, но можем да направим нещо друго – можем да се научим да контролираме реакциите си.

„Когато шефът ви е некомпетентен, вие ставате по-силни”, смята Никол Уилямс, кариенен експерт в LinkedIn. „Предоставя ви се възможност не да играете жертва или мъченик, а да се възползвате от случая и да поемете лидерската роля, за да компенсирате слабите черти на шефа си”.

Справянето с труден шеф изисква да разберете защо той не се справя. Ролята на мъченика в случая няма да ви е от полза. Колкото и да се оплаквате, нищо няма да се промени.

Уилямс съветва друго – намерете начини, по които да промените поведението си, така че и шефът ви, и вие да преуспявате. Представяме ви най-лошите типове шефове през очите на кариерния експерт и нейните напътствия как да се справим с тях.

1. Леденият блок
Някои шефове държат да разграничат силно личния от професионалния си живот. „Такива шефове изглеждат много студени, резервирани и трудни за разбиране”, казва Уилямс.

Ако се налага вие да направите първата крачка, открийте малко ценна информация. Например, в кое училище са учили, кого познават или с кого са работили преди – всяка основна информация може да ви даде връзка. „Има шанс шефът ви да не откликне на споменаването на свързваща ви информация, но има и шанс, при хитро зададени въпроси, да пробиете ледения блок”, допълва експертът.

2. Серийният иноватор
Този шеф скача от идея на идея, правейки невъзможно пълноценното фокусиране върху един проект. „Те винаги имат нова идея и очакват останалата част от екипа да я подкрепи с пълни сили”, обяснява Уилямс и допълва: „Такива шефове обикновено променят плановете си по средата на вече разработван проект”.

Най-добрият подход за справяне с такъв шеф е да се опитате да бъдете в крак с новите идеи. Постоянно търсете информация в интернет, следете работата на конкурентите си и подавайте ухо за всяка една важна иновация в сферата, в която работите.

„Когато шефът ви влезе в офиса и ви попита дали сте прочели статията във вестника, трябва да сте го направили”, допълва кариерният експерт.

3. Шефът, който си има фаворити
Хората, които шефът най-много харесва, намазват по най-различен начин – от това да пътуват с него в командировка до най-различни бонуси и повишения. Ако не сте един от късметлиите, насочете вниманието си в друга посока.

„Настройте вниманието на другите хора в организацията към себе си, така шефът ви ще забележи, че „тя” или „той”, към който той изпитва уважение, ви цени и харесва. Така ще получите втори шанс да се превърнете във фаворит.

Разбира се, че това да си любимец има две страни. Ако сте „домашният любимец” на шефа, колегите ви може да не са особено добре настроени към вас – т.е. те може да си обясняват израстването ви в службата заради добрите отношения с шефа, а не заради качествата ви като професионалист.

Вижте още: Неща, които никога не трябва да казвате на шефа си

4. Микромениджърът
Той има проблем с установяването на контрол и постоянно ви бомбандира с имейли и напомняния, независимо колко пъти сте му обещали, че ще свършите задачата. „Когато сферата, в която работите, е силно конкурентна, някои шефове се страхуват да делегират задачи, тъй като имат опасения, че всичко ще се обърка”, обяснява Никол Уилямс.

Съществува начин за справяне с контролиращи шефове – общувайте редовно с тях, за да им вдъхнете вяра във вас. Уилямс съветва да задавате въпроси, за да доказвате, че сте достатъчно компетентни.

5. Приказвач, но не и човек на действието
Този тип шефове само приказват, но нищо не правят. „Проблемът е, че техните идеи са като цяло отлични, но не биват изпълнявани”, обяснява кариерният експерт.

Ако ви се налага да се справяте с такъв шеф, вие трябва да сте човекът, който задвижва осъществяването на идеите. Ще се убедите, че усилията ви ще бъдат оценени от шефа и колегите ви.

6. Крадецът на идеи
Този шеф не само че краде идеите на всички, но и си приписва всички заслуги, отстранявайки всички други хора, допринесли за успеха. Трудно е да се справите с такива хора, тъй като сте длъжни да представяте пред тях идеите си и начина, по който да ги осъществите. „Нямате средство за защита”, смята Уилямс.

Ако шефът ви има практиката да краде идеи, най-добре е да пазите възможно най-голяма дистанция. Фокусирайте се върху задачите, които можете да изпълните независимо. Уилямс съветва да пускате снимки и обновявания в процеса на работа в социалните мрежи, за да можете да разкривате участието си в реализирането на проектите.

7. Нерешителният шеф
Подобно на шефа, който обича само да говори, „този не приключва нищо, защото се страхува от взимането на решения”. „Обикновено става дума за човек, който няма опит в управлението и не умее да делегира задачи”, изяснява Уилямс.

Нерешителният шеф ви дава възможност да поемете лидерството, като тласкате процеса напред и го убеждавате да вземат решение.

„Предоставете му възможности, които го карат да се чувства силен и контролиращ”, съветва кариерният експерт. Така ще свиете списъка от реални възможности и ще дадете на шефа си привиден избор – т.е. ще го помолите да избере измежду две вече одобрени от вас възможности. Вие печелите и шефът ви се чувства сякаш е направил решението сам.