Няма значение дали сте най-добрият служител в компанията или обикновен работник, изслушването е важно умение. За съжаление, умение, което мнозина не владеят.

Колко пъти сте постъпвали така, сякаш сте слушали, но всъщност вече сте приготвили отговора в ума си? Колко често сами сте се почувствали неизслушани, неразбрани?

Слушането не само ви доставя важна обратна връзка, която можете да използвате, за да подобрите резултатите си, то гради доверие у хората около вас. Един от най-големите подаръци, който можете да дадате на някого, е като го изслушвате какво казва.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да станете добър слушател:

1. Не заемайте отбранителна поза, когато хората споделят негативен коментар или критикуват.
Вместо да се затваряте и да блокирате ума си за казаното, изслушайте внимателно съдържанието и идентифицирайте корените на съобщението.

2. Не започвайте да подготвяте ответния си удар преди човекът отсреща да е приключил изказването си.
Не можете да изслушвате, когато мислите върху следващите си думи. Като резултат, може да сте изпуснали важни части от съобщението.

3. Задавайте въпроси по време на разговора.
Когато задавате въпроси, основани на това, което сте чули, вие показвате, че слушате. Още повече, поставянето на въпроси ви дава възможност да изчистите посланието максимално и да получите детайли.

Вижте още: Десет неща, които продуктивните хора правят различно

4. Погледнете в очите и се усмихвайте.
Вие не искате постоянно да зяпате човека, с когото говорите, но също така не искате да създадете впечатление, че сте заети с нещо друго. Контактът очи-в-очи е отличен начин да покажете, че слушате, а като се усмихвате, окуражавате човека пред себе си да продължи да споделя мислите си.

5. Не прекъсвайте и не започвайте да давате решения, преди говорещият да свърши.
Дори и да ви се струва, че прекъсването е наложително, всъщност то е форма на неуважение. То предполага, че вие не уважавате човека, с когото говорите, и нямате време за него. А да казвате на хората какво да правят е грубо.

Дори и намеренията ви да са добри. Дори и да знаете накъде тръгва разговорът, дръжте езика си зад зъбите и изчакайте да дойде времето ви за отговор. Не предлагайте решения, освен ако не ви поискат такова изрично. Това е абсолютно необходимо, особено в случаи, когато човекът срещу вас просто изпуска парата.

6. Давайте отговори, които показват, че слушате.
Задаването на въпроси е една от формите, която говори за това, че слушате. Други ответни реакции са поздравлението, съчувствието и просто кимането с глава.

Хората на едно работно място обичат, когато работодателите и колегите им ги изслушват. Това ги кара да се чувстват позитивни спрямо вас и спрямо приноса им за компанията.

Научете се да говорите по-малко и да слушате повече. Както реалността показва, природата ни е надарила с две уши и една уста – използвайте два пъти повече ушите, отколкото устата.