Най-малко за 48 часа ще бъде затворен пътят Асеновград - Смолян, където огромно свлачище падна и спря рано тази сутрин стотици автомобили, тръгнали за Чепеларе и Пампорово, предаде БГНЕС.

Над 4000 тона е скалната маса, блокирала и двете ленти в района на село Югово. Опасните камъни ще бъдат взривявани.

"Свлачището е огромно и много опасно, има вероятност да се свлекат огромни скални отломки, което прави пускането на движението неблагоразумно", заяви днес министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, която пристигна на място. Обходните маршрути за движение по направление Смолян - Пловдив са Смолян-Кричим-Девин или Смолян-Кърджали–Пловдив. "Създадена е нужната организация, като полицията спира движението по опасния път и пренасочва пътуващите по безопасните обходни трасета", обясни Павлова.

Павлова отбеляза, че ситуацията с това свлачище е много сериозна. То се е активирало през нощта, като са паднали над 4000 тона скали. "Проблемът с разчистването идва от там, че скалните късове са много големи и е трудното извозването им. В момента правим анализ каква част от тях ще бъдат взривени", заяви Павлова. Тя добави, че в помощ ще бъде включена специализирана техника, която работи на АМ "Марица". Ще бъде предоставена и специална фадрома с чук, която да разбива скалите и да се извозват. "При по-малките свлачища частично се почиства, но тук скалната маса е огромна и тежка, което налага извозване и депониране. Една част ще се извози в Асеновград, а друга в близко до мястото депо. Критичното в момента е, че има огромни камъни и има риск те да паднат по всяко едно време върху техниката, докато работи и не може да застрашим живота на работниците. Заради това няма да работим по самото разчистване", каза още Павлова.

Сформиран е екип от професионалисти и алпинисти, които със специални хидравлични възглавници и крикове утре ще се качат и под сериозен контрол, ще започнат обрушаване на скалните парчета. "До тогава не можем да предприемем нищо. След като се обрушат огромните и опасни скални парчета ще взривим опасните камъни долу, за да намалим обемна на скалната маса. Това ще продължи минимум 48 часа, защото работата е изключително рискова. Две от големите фирми в региона също ще предоставят специализирана техника, като ще се работи от двете страни на свлачището. Шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров също пътува на място, за да координира и ръководи акцията", съобщи Павлова.