Снимай хулиганите на пътя
"Снимай хулиганите на пътя". Новата акция завладя интернет. Лавина от клипове, доказващи шокиращи нарушения по време на шофиране, се появи във Facebook след видеото с двамата шофьори, които летят с над 160 км/час в населено място в района на Самоводене. То бе показано от Нова телевизия.
На клип във Facebook пък се вижда BMW, което фучи с 250 км/ч на магистрала "Тракия". Друго филмче показва километраж, достигащ 302 км/ч.
Новата вълна недоволство срещу хулиганите на пътя избухна, след като 6-годишният Петьо беше прегазен от автомобил в Панагюрище на 14 април 2015 г., посочва вестник "Стандарт".
На база видеозаписи и снимки от граждани могат да се санкционират всички нарушения, с едно изключение - превишената скорост. "За целта обаче направилият уличаващия материал трябва да се съгласи да свидетелства официално", обясни вчера началникът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски. Той съобщи, че е установен един от шофьорите в района на Самоводене, но той не може да бъде глобен за превишена скорост.
"Когато говорим за максималната скорост, това трябва да бъде установено по надлежния ред с техническо средство, одобрено съгласно Закона за измерванията и минало първоначална или последваща проверка от Института по метрология", обясни Рановски.
И в момента законодателството дава възможност участващите в гонки по пътищата да бъдат санкционирани, но затова също е нужно да се свидетелства срещу тях, категоричен бе и главният секретар на МВР Георги Костов.
"Има възможност видеозаписи и снимки да бъдат манипулирани, а и във Фейсбук някой може да иска да се представи в друга светлина", обясни той. И призова гражданското общество за повече активност. Има случай на свидетелствал срещу джигит зад волана в Хасково и са взети административни отношения, съобщи главният секретар.
Състезателите зад волана ги чака специална изненада. "Има разработена стратегия и мобилните камери скоро ще сюрпризират всички. Няма как да се справим по друг начин с нарушителите", категоричен бе Георги Костов.
При изготвянето на изцяло новия Закон за движение по пътищата в него да се регламентира възможността като доказателство за вина да се използват по-широк кръг информация, призова Рановски. Той даде за пример испанските закони.
През януари 22-годишен българин бе глобен и остана без книжка в испанския град Лас Педроньерас, защото шофирал с 240 км/час. Нашенецът бе задържан, след като в YouTube би публикуван клип, който показва "подвига" му.
Депутат реже глоба тротоар
Глобите за кола, оставена върху тротоар или в парк, да се увеличи от 30 на 50, а не на 200 лева, докато общините не решат проблема с местата за паркиране, предлага депутатът Настимир Ананиев. Народният представител от Реформаторския блок, който е и зам.-шеф на "Движение България на гражданите", е внесъл предложението си в парламента.
Във Facebook Ананиев обясни, че по принцип е за по-високи глоби, които да имат дисциплиниращ ефект, но у нас в момента е рано за 200 лв. наказание, защото общините не са осигурили достатъчно паркоместа.
Настимир Ананиев посочва, че глоби и сега могат да се налагат, но контролните органи не го правят. Така размерът на глобата не е от съществено значение. Събираемостта е много ниска и трябва да се намери решение и в тази посока, смята Ананиев. Надявам се при второто гласуване на закона моето предложение да бъде прието, заключава той.
Експерти искат и тест за дрога
Катаджиите да използват при проверка на пътя тестовете за дрога, предлагат от Общинския съвет по наркотични вещества в Благоевград в нарочно писмо до министрите на вътрешните работи и за здравеопазването. Повод за реакцията е опитът на столичанина Павлин Деспотов да избута на два пъти от пътя мотористи на 11 април в района на Кресненското дефиле.
Експертите настояват за по-строги наказания за пияни и дрогирани шофьори. Да се отнема книжката най-малко за една година на водач, употребил наркотици, предлагат експертите. През същата тази година да бъде задължен да направи най-малко 4 изследвания за употреба на дрога, без да бъде предварително уведомен за датите на тестовете.
При положителна проба шофьорската книжка да се отнема за 5 години. Възстановяването на правата да става след опреснителни курсове за един месец и медицинска консултация за здравното му състояние, която включва и изследване за употреба на наркотици.
Друго предложение е да се създаде национален регистър за шофьорите, които са употребили наркотици при проверка или инцидент. Той да бъде достъпен за катаджиите, когато им е необходима справка. Да се разкрие телефонна линия, на която граждани да могат да сигнализират за нарушения на движението по пътищата, за да не се натоварва номер 112.
Отнемат книжката на пътя
Шофьорите, които са блъснали човек на пътя, да остават без книжка, докато се изясни вината им. Това предлага Петър Славов от Реформаторския блок. Мярката цели да намали тежките инциденти.
В момента при катастрофа с пострадал шофьорите запазват книжката си, докато приключи обжалването на актовете им. Не са рядкост и случаите, в които един и същ водач обжалва няколко акта едновременно. Според Славов мярката ще спре рецидивистите на пътя, които извършват системно нарушения, а наказанията им се бавят с години. Такива са случаите в Панагюрище и Стара Загора, при които загинаха Петьо и Паоло.
Аз съм "за" една подобна промяна, но ако се изчисти текстът, коментира Гроздан Караджов от РБ, който е и председател на парламентарната транспортна комисия. Според него е добра идея книжката да се отнема на място, защото шофьорът също е афектиран и трябва да се предпази от шока, в който се намира.
Книжката му обаче трябва да се върне, когато делото мине на първа инстанция, ако решението е, че няма вина, добави Караджов.
Според него засега няма смисъл от повече промени в закона за движение по пътищата. Не може да се вземат предвид всякакви записи за висока скорост при налагане на санкции на водачите, защото може да не са истински, обясни Караджов.
Според него промяна в закона, която би позволила използването им, ще наруши основни принципи на правото. По-скоро трябва КАТ да упражнява реален контрол, вече дадохме повече възможности за това, каза Караджов.
Реформаторът иска и полицаите да налагат по-често и по-строгите мерки като отнемане на книжката. "При нужда може да въведем политика на нулева толерантност към нарушителите," допълни той. Това означава масирани акции на КАТ със солени санкции и отнемане на книжки, поясни Караджов.
Пак ремонт на закона
Четири законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата бяха обсъдени в началото на април на първо четене. Реално нов Закон за движение по пътищата няма. Работна група от депутати и експерти бе сформирана при предишното правителство, която да изработи проект за нов закон за движение по пътищата.
Точно преди година се състоя и публична дискусия по основните моменти в него. Тогава бе обещано до юни-юли да има готов законопроект, който да се внесе в Народното събрание. Това не стана, но се направиха промени в стария. Той е ремонтиран вече близо 60 пъти.
Пловдив въстана заради убития Петьо
Стотици хора се събраха на площад "Съединение" в Пловдив в подкрепа на близките на прегазеното дете в Панагюрище. На мирния протест хората настояха за промени в Закона за движение по пътищата, по-голяма отговорност от кметовете и по-високи присъди за убийците на пътя.
Над 9000 души вече са подписали в интернет петицията с искане "Нека подкрепим родителите на малкия Петьо. Зверски прегазеното 6-годишно момче от безразсъдния Цветан Пъков. Нека покажем нашата нетърпимост към убийците на пътя. Нека покажем на съдебната система, че не може повече така."
Тя е адресирана до президента, министър-председателя, Народното събрание, всички политици и партии, омбудсмана и цялата българска общественост.
Акцията с искане за справедлив процес и адекватна присъда на бизнесмена, който прегази 6-годишния Петьо, тръгна в София, Пловдив, Пазарджик и Панагюрище. Подписката ще продължи до 23 април.
При психолог след 5 нарушения
"Ако има нов закон, не е ли по-добре да се обмисли и такъв текст - на шофьор, който е имал 5 нарушения за едно и също нещо на пътя, книжката да му се взема, както е по закон и после да минава на психопреглед. Психолог да му издаде удостоверение дали може да продължи да шофира или не. Не говорим, че този човек е луд, но явно характерът му е агресивен", предлага Алекси Стратиев, експерт по безопасност на движението и бивш началник на столичната "Пътна полиция".
Според Стратиев статистиката показва, че след четвъртото-петото нарушение вече се стига до произшествие, при което вече не се знае дали ще има последици или не. "Показателен е случаят със смъртта на детето в Панагюрище - шофьорът е имал 20 нарушения и преди това нарушения с пострадал. Контролните органи могат да проследят, ако това е норма", твърди Стратиев.
Наказаха над 1400 за дни
1126 случая на превишена скорост и 387 други нарушения констатираха от пътната полиция след приключилата миналия петък операция "24 часа контрол на скоростта" в България.