Смартфоните заемат все по-голяма част от нашия ежедневен живот, а последните обещания за пълна промяна и оставане на портфейлите в миналото идва от приложенията за мобилни плащания. И все пак: доколко безопасни са тези приложения и как се приемат те от потребителите?

Виж още: Картовите плащания се превръщат в мобилни

Технологичните компании и търговските вериги са убедени, че потребителите по-скоро биха размахвали смартфоните си на гишето за плащане вместо да вадят кредитна или дебитна карта или дори пари в брой.

Apple направи голямо раздвижване в сектора с представяне на услугата си Apple Pay през 2014 година. От Samsung я последваха, като най-новите модели смартфони на компанията ще са оборудване с модерна система за разплащане.

Консорциум от големи търговски вериги, включващи щатските CVS, Target и Wal-Mart, също планира да пусне собствено приложение за разплащане през тази година.

Сред потребителите обаче тези приложения все още не са толкова популярни. Около половината от мобилните потребители се чувстват комфортно, когато банкират през мобилните си устройства, но едва 13% използват смартфоните си, за да плащат в магазина или ресторанта, според данни на Fed.

Тази тенденция се очаква да се промени през следващите години. През изминалата година едва 4 милиарда долара са плащанията през мобилни устройства, като през 2019 година те се очаква да нараснат до 34 милиарда долара, според прогнози на Forrester Research.

Какви са плюсовете и минусите на плащането през мобилни телефони?

На първо място, този род приложения са лесни за употреба. Въвеждат се данните на кредитната или дебитната карта в смартфона и след това в магазина се активира приложението за плащане, което се сканира на касата чрез доближаване на смартфона до постерминалното устройство.

Тези приложения за плащане са относително сигурни. Приложението на Aple, например, може да се използва при оторизиране само с пръстов отпечатък. Този род приложения за разплащане са по-сигурни от кредитните карти без пин.

Повечето приложения генерират уникален баркод за всяка транзакция вместо да пращат данните на картата при всяка транзакция.

Приложението Apple Pay, например, не съхранява данните на кредитната карта, вместо това картата е свързана със смартфона със специален код. Това прави данните ви недостъпни за хакери.

Разбира се, както всяко ново нещо и разплащането със смартфона не е без недостатъци. Може би най-големият от тях е ограничеността на тази услуга. Местата, където се приемат подобен род разплащания, все още са относително малко.

Приложенията Apple Pay и Google Wallet за Android са най-широко приложими в момента. И двете в момента могат да се използват на всеки нов терминал за безконтактно плащане с кредитна карта. Макар и броят на тези терминали да нараства, те все още не са повсеместни.