Шефът на Спиди: Направихме нещо еретично, от което спечелихме
Как се разраства дейността на компания като Спиди на българския пазар и какви са плановете за бъдещи взаимодействия с инвеститори - на тези два въпроси даде отговор Данаил Данаилов, член на Борда на директорите на Спиди АД, по време на последния трети панел за днес на форума „Шумът на парите“ – „Инвестиции“.
По думите на Данаилов, специфичното за индустрията е, че тя е била неинтересна преди кризата поради елементарния факт, че е била сравнително малка.
„По онова време големите компании в нашата индустрия по-скоро имаха интерес към по-големи пазари в Източна Европа“, спомня си експертът от Спиди АД.
Към 2009 година активен интерес към България е нямало.
„В един момент стигнаха до нашите територии, защото нашият бизнес е териториален, т.е. свързан е с физическа доставка. Развитието на този тип оператори в Европа просто не беше на дневен ред преди кризата. Кризата в един момент се оказа за нашата индустрия сериозен тласък, защото даде възможност ние да предоставим по-добра и ефективна услуга на бизнеса в момент, в който той беше депресиран, със спадащи обеми и търсеше варианти да намери по-ефективни решения.
Това, което ние успяхме да предложим като атрактивни куриерски логистични решения ни даде възможност да развием бизнеса си успешно след кризата. Ние на практика за 4-5 години успяхме да удвоим размера на нашия бизнес, проявявайки значителна гъвкавост към услугите, които предоставяме“, заяви Данаил Данаилов.
Той засегна темата за развитието на електронната търговия и въздействието й върху куриерските услуги.
„В Западна Европа куриерският бизнес придоби един сериозен тласък, независимо от кризата в бума на електронната търговия. Този тип търговия в Европа вече дълго време показва двуцифрени ръстове. Нещо, невиждано за традиционните пазари. В България динамиката в електронната търговия през последните години е значителна.
Цифрите също са двуцифрени и потвърждават динамиката в нашия бизнес. Бумът в Западна Европа стигна и до нашите граници през последните 2-3 години. Така интересът на стратегическите инвеститори стигна и до нашите територии“, отбеляза Данаилов.
Членът на Борда на директорите в Спиди АД обясни как компанията е успяла да убеди GeoPost, че моделът им на работа е успешен и искат да продължат да го прилагат в замяна на инвестиция от страна на френската група. Първоначално GeoPost иска да придобие 100 % от Спиди АД, но през 2013 година двете страни намират решение, което ги устройва.
По думите на Данаилов, успехът на Спиди се дължи на конюнктурни фактори. „Но от друга страна, инвестициите винаги са играели ключов фактор за нашия успех. Защото в такава депресирана бизнес среда, при условия че имаме потенциал за бизнес, трябва значително да инвестираш.
За последните 5 години сме направили инвестиции за над 60 млн. лева. Това включва и придобиването, но извън него 10-15 % от годишния оборот се инвестира. С това давам пример колко са важни инвестициите за успешното развитие на бизнеса“, допълни специалистът.
Данаил Данаилов определи хода на Спиди АД да излезе на пазара като еретичен.
„Самата компанията е възможност за инвестиции. Ние тръгнахме с една доста скептична оценка от страна на инвестиционната общност, но в рамките на 2 години и половина успяхме да докажем, че има успешни проекти на капиталовия пазар, които да дадат добра инвестиционна възможност за участниците на капиталовия пазар“, заяви Данаилов.
В края на отговора си той подчерта, че доверието се изгражда във времето и не може да каже, че на капиталовия пазар има повече доверие, отколкото недоверие.
„Доверието трябва да бъде спечелено“, категоричен е Данаилов.