Бъдещето на България е свързано с технологиите
„Технологиите са бъдещето на нацията“, заяви по време на шестото издание на „Шумът на парите“ Петър Иванов, изпълнителен директор на Майкрософт България.
Тази теза бе подкрепена и от останалите участници в панела, включващи имената на видни специалисти като Александър Грънчаров, член на УС и главен маркетинг директор на Vivacom, Елица Панайотова, изпълнителен директор на София Тех Парк, Анатоли Краев, главен директор Стратегия в Теленор България, Виктор Караджов, директор Инвестиционно банкиране в Райфайзен Интернешънъл и Ивайло Спасов, управляващ партньор в Ентреа Кепитъл.
П. Иванов: Технологиите са бъдеще на нацията
„Качеството и скоростта на интернета у нас, както и цената, ни отреждат едно от челните места в Европа. Нека да гледаме и на нещата, които ни правят по-добри от другите“, посъветва още Петър Иванов.
Като световен тренд при технологичните компании се наблюдава консолидацията. Тя върви с пълна сила и при телекомите. „Това, което виждаме в Европа, е, че много от операторите се сливат. Много преминават от режим на 4 или 5 оператора към три. Това се случва в страни като Германия и Англия. Тази тенденция се очаква да дойде и в Източна Европа“, прогнозира Виктор Караджов.
В. Караджов: Консолидацията при телекомите е световна тенденция
Тази теза бе подкрепена и от Александър Грънчаров. „В България има над 600 компании, които декларират телекомуникационна дейност. Не всички от тях го правят, но може би сме на първо място в Европа по брой на така наречените LAN-ки - малки, било то регионални или квартални оператори.
Не изключвам възможността консолидацията и изкупуването на кабелни оператори да продължи и за в бъдеще в България. Така или иначе, някои играчи вече са закупували такива оператори, така че не правим изключение спрямо това, което се случва в света.“ заяви експертът.
Ал. Грънчаров: Телекомите са осъзнали нуждата от нов тип услуги
Подобно мнение изрази и Анатоли Краев. „В България ситуацията показва, че топ три плейърите – Теленор, Виваком и Мтел, държат над 80% от телеком пазара, когато говорим за мобилни фиксирани услуги и телевизия. Другите 20% са раздробени между 500 играча, т.е. има потенциал за консолидация на местно ниво“, според Краев.
Анатоли Краев: Теленор гледа към ЦИЕ и Азия
„Едно от нещата, които вече се случват в сектора, е, че има насочено финансиране. Това се случва на ниво фондове, които в момента са създадени с публични средства. Държавата работи, отново с еврофондове и през банките, за финансиране на бизнес за развитие на иновативност и технологии. Има идея и да бъде създаден такъв фонд за подпомагане на подобен тип идеи в по-широк ъгъл“, коментира държавният представител Елица Панайотова.
Е. Панайотова: Чужди фондове се интересуват от български стартъпи
Всички участници се обединиха около важността на провежданата държавна политика за стимулиране на технологичния сектор в насока на създаване на благоприятна среда и подготовка на така дефицитните технологични кадри.
„Ние имаме поводи в телеком индустрията да се хвалим. Има софтуер, с който се правят 3D анимациите във всички световни продукции, който е български. Може би трябва да заменим пиара, който правим на държавата, с повече технологии, а не само на киселото мляко и на първия компютър, например, с нещо, което е актуално и е от областта на технологиите“ посъветва още Панайотова.
"Ако искаме да имаме технологичен бранд, наречен България, всички, които по някакъв начин оперират на тоя пазар, трябва да координират и концентрират усилията в тази посока“, коментира Александър Грънчаров.
Шестото издание на форума Шумът на парите се проведе със съдействието на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, Vivacom и Галакси Инвестмънт Груп, както и спонсорите Трейс Груп Холд, София Интернешънъл Секюритиз, ЛУКС ИМОТИ, консултантска къща Амрита, Peugeot и Борика Банксервиз.