Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени с 5% продуктовите такси, които се плащат за нови превозни средства и ще бъдат увеличени с 3 на сто за старите коли, заяви екоминистърът Ивелина Василева на третата дискусия от кампанията “Деветте пътя към еврофондовете”. Тя се организира от в. “24 часа”, “Труд” и КРИБ.

Т.нар. екотакси може да влязат в сила от септември. В момента за новите коли се плащат 146 лв., а за най-старите - 267 лв., посочва вестник "24 часа".

3.6 млн. са моторните превозни средства у нас, като 66% от тях са на възраст над 10 години, обясни министър Василева. Според нея е необходимо хората да бъдат стимулирани да ползват съвременни и по-щадящи околната среда автомобили.

Само преди 2 седмици ЕК обяви, че завежда дело в съда срещу България за неспазване на нормите за фини прахови частици във въздуха. Брюксел преведе аванс от 60 млн. лв. по ОП “Околна среда”, с които да започне изпълнението на новата програма, съобщи още Василева.

И уточни, че това са не толкова видими инвестиции, но те подобряват живота на хората и помагат на общините и бизнеса. Над 7000 нови работни места били открити по изпълнението на екопроектите през стария програмен период.

Най-много пари - 70% от всичките 3.5 млрд. лв. до 2020 г., са заделени за приоритетна ос “Води”. Това са над 2 млрд. лв., които ще тръгнат след 2018 г., когато се реформира водният сектор, уточни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Изискването е за 1 територия да има само 1 воден оператор. Досега това е изпълнено в 16 региона, ако останалите не го направят, да обяснят на хората, че за тях пари няма да се отпускат, каза Павлова.

В новия програмен период е предвидено и да се намали тежестта на цената на питейната вода в домакинските бюджети. В момента при изчисляване на цените КВЕР не допуска те да са над 4% от средния доход на домакинствата в съответната област.

Новият праг ще падне до 2.5 на сто, съобщи министър Павлова. Според проучванията на Световната банка за ВиК сектора у нас пък били нужни 11.5 млрд. лв.

“Явно е, че тези 2 млрд. по ОП “Околна среда” са крайно недостатъчни, затова подготвяме и друг подход - създаване на фонд за евтино кредитиране на водните оператори с капитал от 200 млн. лв.”, каза Павлова. Европейската банка за възстановяване и развитие също била готова да отпуска заеми. Министър Павлова беше категорична, че ако не бъде направена реформата във водния сектор, нито един лев няма да влезе в него от екопрограмата.

Към момента 12 области нямат шанс да получат финансиране, защото не са структурирали регионални ВиК асоциации с по един оператор, който да е получател на средствата, обясни Лиляна Павлова. Тя изброи Велико Търново, Габрово и София-област, че имат по два ВиК оператора, а други региони като Благоевград, Разград и Кюстендил дори по 3-4.

Причините били дребни феодални игрички между местните власти в съответните области. До 2018 г. щели да бъдат изпълнявани 9 водни проекта, които са останали от първия програмен период. Някои са приключили до определена фаза по старата програма.