Представяме ви серията творби на германския фотограф Каролин Клюпел за народа кхаси, където жените разполагат с много повече права, отколкото мъжете.

Племето кхаси, в което фотографът Каролин прекарва девет месеца, е матрилинейно, т.е. предаването на името и имуществото става по женска линия. Този народ, живеещ в щата Мегхалая на изток от Индия, наброява около 1.2 милиона души.

Самата Каролин има удоволствието да живее в едно от семействата, запознавайки се с местните обичаи и традиции. Оказва се, че в племето кхаси жените се ползват с много повече уважение, отколкото представителите на мъжкия пол.

Всяко пренебрежително отношение към прекрасния пол тук се смята за подриване на обществените устои. Момичетата кхаси са изключително желани деца, отколкото момчетата. Ако в местно семейство се раждат само момченца, родителите биват гледани с жалост.

Има няколко версии защо отношенията в племето са се установили по този начин през годините. Според една от най-достоверните, мъжете често воювали, излизали от дома и оставяли жените и дъщерите си (но не и синовете, тъй като те отрано започвали да воюват).

Въпреки превъзхождащата роля на жените в обществото кхаси, животът на този християнски народ върви задоволително консервативно: мъжете работят на полето, а жените се грижат за домакинството. И макар жените да се ценят повече, средната заплата на мъжете е два пъти по-висока.

Вижте още тук: Племето Супай – една от големите тайни на Гранд Каньон

Колкото и да печелят татковците обаче, след това дават всичко на жените си, които разпределят семейния бюджет, отбелязва Каролин.

Момичетата и жените кхаси, заемащи централно място в обществото, изпълняват мисията да продължат рода, а това им вдъхна самоувереност още от най-ранно детство. Именно поради това Каролин си поставила за цел да отрази главната роля на жената и нейния принос за културата кхаси.

„Аз не исках просто да документирам живота им. Заснех серия от портрети на момичета, тъй като бях поразена от тяхната самоувереност и реших, че именно по този начин матриархатът се проявява на практика”.

Своя фотопроект Каролин озаглавява Mädchenland („земя на момичета”). Фотографът решава да отдели специално внимание именно на момичетата в племето, които от най-ранно детство се държат като възрастни и с гордост носят името на продължител на рода.

Всяка една от героините във фотоисторията може да бъде определена като зряла не просто по години, грижовност и внимателност като помощница в дома си. А в мига, в който им се отвори свободно време, всяка една от тях се превръща в обичайно безгрижно дете.