Може би самият вие не сте ставали жертва на неприятното изживяване да се озовете в чужда страна само с дрехите на гърба си, но със сигурност има поне един такъв човек сред вашите познати.

Колкото по-често пътувате, толкова по-познато ви е чувството на облекчение всеки път, когато видите багажа си да се върти на лентата. Ето няколко полезни съвета, ако все пак някога попаднете в тази ситуация.

Пазете стикера за чекиран багаж - или по-точно номера, който е отпечатан на него. Дори да загубите самия стикер, достатъчно е да сте го снимали с телефона, за да видите номера. Той ще ви трябва, когато се обадите на центъра за обслужване на клиенти на авиокомпанията, за да съобщите за загубен или повреден багаж.

Не напускайте летището – дори да бързате за важна среща, не си тръгвайте преди да сте попълнили формуляра за липсващ или повреден багаж. Ако багажът ви е повреден например и сте напуснали летището, много по-трудно ще докажете, че щетите са по вина на авиокомпанията. Можете да покажете и снимка с телефона при предаване на багажа.

Бъдете подробни – преди пътуването направете списък с всички вещи в куфара, а няколко снимки с телефона ще бъдат много полезни. Проверете два пъти данните във формуляра и най-вече информацията за кацането, пристигането и полетите с прикачване.

Не забравяйте да бъдете любезни със служителя, който приема протокола ви. Дори да сте ядосани и изнервени, той или тя няма никаква вина за случилото се.

Поискайте обезщетение – ако багажът ви не пристигне в рамките на дадено „приемливо“ време (определението за „приемливо“ е различно за всяка авиокомпания. За американската Delta например това са 12 часа ), можете да поискате възстановяване на пари за лични вещи. Ограничете се обаче до неща от първа необходимост като четка за зъби, тоалетни принадлежности, чифт чисто бельо.

Не очаквайте превозвачът да ви плати нови слушалки за телефона, обувки или скъпа рокля. Попитайте също така за възстановяване на таксата за чекиране на багажа. Дали ще ви плати зависи от това какво е записано в условията на авиокомпанията. Някои могат да ви дадат ваучер за чекиране на багаж при следващ полет.

Пишете в социалната мрежа – изпратете съобщение в Twitter до центъра за обслужване на клиенти на компанията, докато чакате на летището. Може да ви отговорят преди да е дошъл вашия ред на опашката за приемане на формуляри за изгубен багаж.

Запазете спокойствие – никой не е застрахован от загуба или повреда на багаж. Дори да ви се случи, запазете спокойствие, шансът да го намерите или да получите обезщетение за причинените щети и неудобство е много голям.