Кръглата маса „БГ Финансова грамотност – в търсене на вярната посока“ е етап от работата по проекта „БГ карта на финансовата грамотност“, който се реализира от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ и е финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП.

На събитието бяха представени резултатите от изследването на „полето“ на БГ финансовата грамотност: какви ресурси съществуват в тази сфера и кои са активните „доставчици“ на тези ресурси.

Подобно картографиране не е правено към момента и е от полза както за институции, развиващи и планиращи дейности в областта, така и при формиране на политики.

Достатъчно ли е това, което се прави в областта на финансовата грамотност в страната, какво може и трябва да се направи, както и каква са международната практика и опит - обсъждаха участниците в дискусионния панел Даниела Бобева, БАН, Росен Бъчваров, НАП, Любомир Христов, ИДФК, Джеймс Йоловски, Джуниър Ачийвмънт, Снежанка Колева, МФ, Деян Василев, MoitePari.bg, Стойне Василев SmartMoney.bg, Росица Вартоник, ИФГ.

Какво се прави на полето на БГ финансовата грамотност очертава анализът на фондация „Инициатива за финансова грамотност“.

Обобщената информация показва, че актуалните към момента ресурси в областта на финансовата грамотност в момента в България са 88. Разбира се тази цифра е донякъде условна и динамична, тъй като се очаква включването на нови инициативи в най-блико бъдеще.

Заедно с това, следва да се отчита и фактът, че тези ресурси не са равностойни като мащаб и въздействие. Под „ресурс“ се приемат различни активности и информационни източници, които имат за екслузивна цел да повишат уменията на индивида да управлява информирано и ефективно личните си финанси.

Основната група „ресурси“ са интернет базирани - 50% от всички. В бройката влизат интернет сайтове, медии, платформи, блогове, както Facebook активности. Някои от по-популярните са: MoitePari.bg, SmartMoney.bg, Semeinifinansi.bg, Tvoitefinansi.bg, Spesti.li, Pensiopediа.bg, Investor.bg, Profit.bg, pariteni.bg и други, а блоговете са над 14.

Включени са уеб базирани приложения за управления на личен бюджет portfeil.bg, myPocket.bg, както и система за обучение по финансова грамотност за деца FiGram.bg.

Вторият по значимост дял „ресурси“ е свързан с обученията/образователните програми , които са присъствени по своя характер. Те съставляват 30.6% от всички ресурси с 27 броя. Много различни са като мащаб и устойчивост на образователната интервенция – от дългосрочни програми до сравнително епизодични семинари и лекции. Най-общо, са насочени към две целеви групи: „деца/младежи“ и „широка публика, активно население“.

Преобладаващият брой ресурси от тази група са насочени към децата/учениците – 18 броя различни активности. Обученията, насочени към активното/възрастното население, са по-малко на брой, със сравнително по-ниска степен на систематичност.

Основните организации/институции работят в областта са Джуниър Ачийвмънт България, НАП, КФН, БФБ, ВУЗФ, Инициатива за финансова грамотност, Библиотека „Л. Каравелов“, гр. Русе, ВСУ „Черноризец Храбър“, Елана, Карол, AIESEC, SmartMoney.bg, MoitePari.bg, Провидент, ЕasyCredit, Leadersplay.

Останалите ресурси са разнообразни като вид, като сред тях фигурират образователни материали, събития и други.

Кои са „активните“ играчи?

Очаквано, те са разпределени сред различни сектори от обществения живот, но като цяло активността не е висока. Сред държавните институции лидерска позиция има Националната агенция по приходите, активна е и Комисията за финансов надзор. БФБ-София също има своето присъствие. В НПО секторът активно работят Джуниър Ачийвмънт България и Инициатива за финансова грамотност. Сред висшите учебни заведения дейност в тази област развиват ВУЗФ и ВСУ „Черноризец Храбър“.

Силно присъствие имат компаниите MoitePari.bg, SmartMoney.bg, Investor.bg, Profit.bg – не само като медии, но и като организатори на образователни програми и събития.

Сред финансовите институции, които развиват дейности в сферата на финансовата грамотност са NN,ОББ/ОББ Асет мениджмънт, Прокредит Банк, Ситибанк, Провидент, EasyCredit, БНП Париба Лични финанси, Елана, Карол, VISA България. В скоро време се очаква и включването на нови „играчи“. За разлика от международната практика, у нас браншовите асоциации са слабо активни с някои единични инициативи.

Какви са липсите в „полето“ на БГ финансовата грамотност

Въпреки, че като брой описаните ресурси не са малко, вглеждането зад тази цифра откроява редица проблеми. Основните са: липсата на политика/стратегия в областта, липса на координираност/форма на обединение на заинтересованите страни, липсата на мащаб и устойчивост на ресурсите (с малки изключения); изключване (неадресиране) на основни целеви групи, слаба активност от страна на

Какво следва?

Резултатите от анализа и систематирането на информацията, заедно с препоръки за бъдещи действия ще бъдат обобщени в аналитичен документ, който да послужи за развиване на политики в областта на финансовата грамотност. Заедно с това, систематизираната информация за наличните в страната ресурси в областта на финансовата грамотност ще послужи за основа за интернет сайт - www.finansovogramoten.bg - който се разработва по проект „БГ карта на финансовата грамотност“.

А създадената работна група по проекта е стъпка към изграждане на общност, чрез която да се активизира диалога и сътрудничеството между заинтересованите страни.